Publications
Belastungen für Verwaltung, Lehrende und Lernende durch partielles Systemversagen. / Schmölz, Alexander; Reischl, Julia.
In: Schulverwaltung aktuell, No. 6, 2021, p. 181-183.Publication: Contribution to journal › Article
Bildung, Verantwortung und digitale Daten. / Swertz, Christian.
In: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik, Vol. 59, No. 3, 2021.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Bildungstechnologische Medienpädagogik. / Swertz, Christian.
In: MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 2021.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Bildungswissenschaftliche Evidenz und Bildungspolitik : Reflexionen zu einem problematischen Verhältnis anhand dreier Beispiele. / Schluß, Henning; Andersen, Christian; Buchner, Tobias; Feichter, Helene Juliana; Feyrer, Ewald; Geppert, Corinna; Kilian, Michaela; Knapp, Mariella; Katschnig, Tamara.
Vermessen? Zum Verhältnis von Bildungsforschung, Bildungspolitik und Bildungspraxis. ed. / David Kemethofer; Johannes Reitlinger; Katharina Soukoup-Altrichter. 1. ed. Münster : Waxmann Verlag, 2021. p. 33-48 (Beiträge zur Bildungsforschung - Publikationsreihe der ÖFEB, Vol. 7).Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review
Buchrezension: Handbuch Interdisziplinäre Geschlechterforschung : Beate Kortendiek/Birgit Riegraf/Katja Sabisch (Hrsg.), 2019: Handbuch Interdisziplinäre Geschlechterforschung. Wiesbaden: Springer VS. 1556 Seiten. . / Grenz, Sabine; En, Boka.
In: Gender - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, Vol. 21 (1), 2021, p. 157-159.Publication: Other contribution to periodical › Book/Film/Event review
Career Networks in Shock: An Agenda for in-COVID/Post-COVID Career-Related Social Capital. / Froehlich, Dominik.
In: Merits, Vol. 1, No. 1, 2021, p. 61-70.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Classroom Management. / Schrittesser, Ilse (Editor); Eichhorn, Christoph (Editor).
Wolters Kluwer, 2021. (Schulverwaltung aktuell; No. 3, Vol. 2021).Publication: Book › Collection › peer-review
Corona und die ultimativen ‚memento mori’ : Überlegungen zu einem besseren Umgang mit Verletzlichkeit in Demokratie und Bildung. / Felder, Franziska.
Corona bewegt – auch die Bildungswissenschaft: Bildungswissenschaftliche Reflexionen aus Anlass einer Pandemie. ed. / Sabine Krause; Ines Maria Breinbauer; Michelle Proyer. Verlag Julius Klinkhardt, 2021. p. 153-168.Publication: Contribution to book › Chapter
Publication: Electronic/multimedia output › Web publication
COVID-19 und die Folgen für das österreichische Schulsystem : Österreichs hausgemachte BildungsverliererInnen. / Lindner, Katharina-Theresa; Schwab, Susanne.
In: Schulverwaltung aktuell, Vol. 2021/5, 2021.Publication: Contribution to journal › Article
Creating Green Citizens : Bildung, Demokratie und der Klimawandel. / Felder, Franziska; Magyar-Haas, Veronika (Editor); Drerup, Johannes (Editor); Schweiger, Gottfried (Editor).
J. B. Metzler, 2021.Publication: Book › Collection
Creating novel knowledge by cooperating with each other, the world, and the future. / Peschl, M.F.; Roetzer, K.; Bottaro, G.; Schönberg, A.
Konnektivität: Über die Zusammenarbeit in der virtuellen Welt. University – Society – Industry. ed. / J. Fritz; N. Tomaschek. 1. ed. Münster, New York : Waxmann Verlag, 2021. p. 157-176.Publication: Contribution to book › Chapter
Culturally responsive teaching : Beliefs of pre-service teachers in the Viennese context. / Subasi Singh, Seyda (Corresponding author); Akar, Hanife.
In: Intercultural Education, Vol. 32, No. 1, 2021, p. 46-61.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
"Da meine Vorfahren schon den Kärntner Slowenen angehörten..." : Eine biographieanalytische Perspektive auf sprachliche Bildung im Kontext von Minorisierung. / Thoma, Nadja.
Bedingungen und Bezüge politischer und sprachlicher Bildung. ed. / Anke Wegner; Julia Frisch; Eva Vetter; Matthias Busch. Wochenschau Verlag, 2021. p. 113-129 (sprache macht gesellschaft).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Das Bauhaus als Bildungs-Raum im Diskurs. / Schluß, Henning; Klär, Johanna; Nilles, Ken.
bauhaus-paradigmen: künste, design und pädagogoik. ed. / Röhl Anne; Schütte André; Knobloch Philipp; Sara Hornäk; Henning Susanne; Katharina Gimbel. De Gruyter, 2021. p. 189 - 202.Publication: Contribution to book › Chapter
»Das haben halt dann ein paar Lehrer gewusst«. Inter* in pädagogischen Diskursen und die Grenzen des Sagbaren. / Enzendorfer, Mart.
Die „Dritte Option“ im Personenstandsgesetz. Perspektiven für die Soziale Arbeit. ed. / Groß, M. & Niedenthal, K. Bielefeld : Transcript Verlag, 2021.Publication: Contribution to book › Chapter
Das internationale Doktorandenkolloquium psychoanalytische Forschung : Ein Bericht. / Ahrbeck, Bernd; Datler, Wilfried; Hamburger, Andreas; Katzenbach, Dieter; Zimmermann, David.
Jugendkriminalität: Delinquenz verstehen, pädagogisch antworten. ed. / Bernd Ahrbeck; Margret Dörr; Johannes Gstach. 1. ed. Gießen : Psychosozial-Verlag, 2021. p. 209-220 (Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik, Vol. 28).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Das typische Gymnasialkind. Optimierung der Passung zwischen Grundschule und Gymnasium durch Grundschulgutachten in der jungen Bundesrepublik Deutschland. / Alarcón López, Cristina.
In: Bildung und Erziehung, Vol. 74, No. 1, 2021, p. 105-122.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Data, trust and faith : the unheeded religious roots of modern education policy. / Tröhler, Daniel (Corresponding author); Maricic, Veronika.
In: Globalisation, Societies and Education, Vol. 19, No. 2, 2021, p. 138-153.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
"Den Zauber von Unterricht erfassen". Die Arbeit mit Vignetten als Beitrag zur Professionalisierung und Schulentwicklung. / Agostini, Evi; Anderegg, Niels.
In: Lernende Schule - Für die Praxis pädagogischer Schulentwicklung, Vol. 94, No. 24, 2021, p. 26-29.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen : Europäische pädagogische Perspektiven. / Schluß, Henning (Editor); Holzapfel, Hanna (Editor); Andersen, Christian (Editor); Ganser, Heinz.
Wien : LIT Verlag, 2021. 160 p. (Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte ).Publication: Book › Proceedings › peer-review
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen : Einleitung des Bandes. / Schluß, Henning; Holzapfel, Hanna.
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen : Europäische pädagogische Perspektiven. ed. / Henning Schluss; Hanna Holzapfel; Christian Andersen; Heinz Ganser. Vol. 2 Wien : LIT Verlag, 2021. p. 7-11 (Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte ).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Die Pädagogisierung des Selbst und die Pädagogisierung der Welt. / Tröhler, Daniel.
"Selbstgesteuertes Lernen": Interdisziplinäre Kritik eines suggestiven Konzepts ; mit Nachbemerkungen zum Corona-Lockdown. ed. / Damian Miller; Jürgen Oelkers. Weinheim : Beltz Juventa, 2021. p. 52-74.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Die Systematik der Anerkennung : Anmerkungen zu einem zentralen bildungswissenschaftlichen Begriff. / Felder, Franziska.
In: PFLB Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung, Vol. 3, No. 2, 2021, p. 7-17.Publication: Contribution to journal › Article
Die UN-Behindertenrechtskonvention in Österreich: von der Staatenprüfung 2013 zum zweiten und dritten Staatenbericht 2019. / Rubisch, Max.
Die Umsetzung der UN-Behindertenrechtskonvention in Österreich und Deutschland. Vol. 11 1. ed. Innsbruck : Innsbruck University Press, 2021. p. 77-87.Publication: Contribution to book › Chapter
Die verkaufte Aufmerksamkeit. / Swertz, Christian.
In: WiSo. Magazin für Wirtschaft und Statistik der AK Tirol , No. 1, 2021, p. 48-53.Publication: Other contribution to periodical › Newspaper/Magazine article
Difference, Diversity, Diffraction : Confronting Hegemonies and Dispossession. / Grenz, Sabine.
Difference, Diversity, Diffraction. Confronting Hegemonies and Dispossessions : Proceedings of the 10th European Feminist Research Conference, 12–15 September 2018. ed. / Astrid Biele Mefebue; Boka En; Sabine Grenz; Ksenia Meshkova; Angeliki Sifaki. Gender Open, 2021. p. 5-10.Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings
Difference, Diversity, Diffraction. Difference, Diversity, Diffraction. Confronting Hegemonies and Dispossessions. Proceedings of the 10th European Feminist Research Conference. / Grenz, Sabine (Editor); En, Boka (Editor); Biele Mefebue, Astrid (Editor); Meshkova, Ksenia (Editor); Sifaki, Angeliki (Editor).
Gender Open, 2021. 306 p.Publication: Book › Proceedings › peer-review
Difference, Diversity, Diffraction. Confronting Hegemonies and Dispossessions. Proceedings of the 10th European Feminist Research Conference. / Grenz, Sabine (Editor); En, Boka (Editor); Biele Mefebue, Astrid (Editor); Meshkova, Ksenia (Editor); Sifaki, Angeliki (Editor).
Berlin : Gender Open, 2021. 306 p.Publication: Book › Proceedings › peer-review
Digital Divide. / Tang, Tiantian.
In: Zukunft. Die Diskussionszeitschrift für Politik, Gesellschaft und Kultur, Vol. 4, 2021.Publication: Contribution to journal › Article
Digitale Spuren und Bildung. / Tang, Tiantian.
In: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik, Vol. 58, No. 2, 2021, p. 1-35.Publication: Contribution to journal › Editorial
Digitaler Humanismus. / Barberi, Alessandro; Missomelius, Petra; Nida-Rümelin, Julian; Schmölz, Alexander; Werthner, Hannes.
In: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik, Vol. 59, No. 2, 2021, p. 1-20.Publication: Contribution to journal › Editorial
Dinge als Mit-Eltern und die Konsequenzen für die Definitionen von Sozialisation und Familie. / Schadler, Cornelia.
Familie und Normalität: Diskurse, Praxen und Aushandlungsprozesse. ed. / Ann-Christin Schondelmayer; Christine Riegel; Sebastian Fitz-Klausner. Opladen : Barbara Budrich, 2021. p. 323-339.Publication: Contribution to book › Chapter
Disability Law and Human Rights : Theory and Practice. / Felder, Franziska; Davy, Laura (Editor); Kayess, Rosemary (Editor).
Palgrave Macmillan, 2021.Publication: Book › Collection › peer-review
Disziplin, Profession und evidenzbasierte Praxis: Zur Stellung der Psychotherapie im Gesundheitssystem : Eine Bilanz. / Datler, Wilfried; Hochgerner, M.; Korunka, Christian; Löffler-Stastka, H.; Pawlowsky, G.
In: Psychotherapie Forum, Vol. 25, 2021, p. 7-21.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Editorial. / Agostini, Evi; Stinkes, Ursula.
In: Sonderpädagogische Förderung heute, Vol. 66, No. 1, 2021, p. 6-7.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Editorial: Refugees and inclusive education. / Veck, Wayne (Corresponding author); Dovigo, Fabio; Proyer, Michelle.
In: International Journal of Inclusive Education, Vol. 25, No. 2, 2021, p. 109-115.Publication: Contribution to journal › Editorial › peer-review
Einverständniserklärungen für eine feministische Forschungspraxis. Überlegungen zur prozesshaften Gestaltung und gesellschaftlichen Einbettung von Einwilligung. / Malik, Mariam; Wintersteller, Teresa; Wöhrer, Veronika.
In: Femina Politica: Zeitschrift für feministische Politik-Wissenschaft, Vol. 1-2021, 2021, p. 82-94.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Ethos und Wahrnehmung. Zur Heranbildung einer pädagogischen Achtsamkeit und Zuwendung am Beispiel eines hochschuldidaktischen Konzepts in der Lehrer*innenbildung. / Agostini, Evi; Bube, Agnes.
In: Journal für LehrerInnenbildung, Vol. 21, No. 3, 2021, p. 64-73.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Euro-Asia Encounters on 21st-Century Competency-Based Curriculum Reforms: A Historical and Cultural (Re)Turn. / Tröhler, Daniel; Zhao, Weili.
Euro-Asian Encounters on 21st-Century Competency-Based Curriculum Reforms: Cultural Views on Globalization and Localization. ed. / Weili Zhao; Daniel Tröhler. Springer Nature Singapore Pte Ltd. , 2021. p. 3-17.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Euro-Asian Encounters on 21st-Century Competency-Based Curriculum Reforms : Cultural Views on Globalization and Localization. / Tröhler, Daniel (Editor); Zhao, Weili (Editor).
Springer Nature Singapore Pte Ltd. , 2021. 247 p.Publication: Book › peer-review
„Evidenzen“ sichtbar machen: Messen und Bewerten als Dilemma eines komplexen Machtgeschehens. / Peterlini, Hans Karl; Agostini, Evi; Rathgeb, Gabriele; Krenn, Sylvia.
Vermessen? Zum Verhältnis von Bildungsforschung, Bildungspolitik und Bildungspraxis. ÖFEB, Beiträge zur Bildungsforschung Vol. 7 . ed. / David Kemethofer; Johannes Reitinger; Katharina Soukup-Altrichter. 1. ed. Münster : Waxmann Verlag, 2021. p. 109-126 (Beiträge zur Bildungsforschung, Vol. 7).Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review
Facets of primary and secondary school student' wellbeing during the first wave of the COVID-19 pandemic: A qualitative analysis of Austrian and Italian educational policy. / Francesconi, Denis; Gross, Barbara; Agostini, Evi.
In: Psihološka istraživanja, 2021, p. 1–21.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Good Practice in Inclusive Education: Participatory Reinterpretation of Already Existing Elaborate Classroom Practices Under a UDL Perspective. / Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Biewer, Gottfried.
Improving Inclusive Education through Universal Design for Learning. ed. / Alvyra Galkiene; Ona Monkeviciene. 1. ed. Cham : Springer International Publishing, 2021. p. 279-312 (Inclusive Learning and Educational Equity, Vol. 5).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Good Practices der Extremismusprävention im Bildungsbereich. / Danner, Katharina; Hofinger, Veronika; Walter, Rebecca.
Innsbruck : Institut für angewandte Rechts- und Kriminalsoziologie (Hg.), 2021.Publication: Working paper
„Heißt das, es gibt rechtlich gesehn keine Rassen?“ : „Rasse“ als un/sichtbare Denkkategorie von Lehrer*innen und Schüler*innen. / Markom, Christa.
In: Juridikum. Zeitschrift für Kritik, Recht, Gesellschaft, Vol. 2021, No. 4, 2021, p. 522-531.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Hoffnung als Synonym für das Aufgabenverständnis christlicher Schulen. / Schluß, Henning.
Dr. Jürgen Franzen / ibe – Institut für Bildung und Entwicklung der Hoffbauer gGmbH (Hrsg.): Hoffnung als Dimension christlicher Schulen – auch in Zeiten der Pandemie, 2021. (Potsdamer Report, Vol. 2/21).Publication: Book › Proceedings
Im Spannungsfeld zwischen Unterstützung und Kontrolle – Pädagogische Fachberatung im Kindergarten. Konzeptionelle Reflexionen und empirische Erhebung am Beispiel von „Kinder in Wien“ (KIWI). / Kickinger, Sabine; Schluß, Henning (Editor); Sattler, Elisabeth (Editor).
Berlin : Logos Verlag, 2021. 157 p. (Beiträge zu Bildungstheorie und Bildungsforschung, Vol. 16).Publication: Book
Inclusive and Special Education in Europe. / Schwab, Susanne.
The Oxford Encyclopedia of Inclusive and Special Education . ed. / Umesh Sharma; Spencer J. Salend. Oxford : Oxford University Press, 2021. p. 807-819.Publication: Contribution to book › Entry for reference work › peer-review
Inclusive education in Saudi Arabia and Germany: students’ perception of school well-being, social inclusion, and academic self-concept. / Alnahdi, Ghaleb H.; Schwab, Susanne.
In: European Journal of Special Needs Education, Vol. 36, No. 5, 2021, p. 773-786.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review