Publications

Showing entries 0 - 50 out of 3497

Teachers and Teaching in the Age of Enlightenment. / Fontaine, Alexandre; Horlacher, Rebekka.

Bloomsbury cultural histories of education. London : Bloomsbury Publishing, 2020.

Research output: Contribution to bookChapter


L’école fribourgeoise en lien avec le monde. Réflexions pour une histoire connectée. / Fontaine, Alexandre.

Transnationale Geschichte der Schweiz. ed. / Thomas David. Zürich : Jahrbuch der Schweizerische Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialgeschichte, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Bürgerpolitik im Wandel. / Fontaine, Alexandre; Ostinelli, Marcelo; Bürgler, Beatrice.

Transformationen schulischen Wissens in der Schweiz 1830-1950. ed. / Lucien Criblez. zürich : Chronos Verlag, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Die Schweiz, eine Kulturtransfergeschichte – La Suisse, une histoire de transferts culturels. / Fontaine, Alexandre; Hönig, Bianca; Gillabert, Matthieu.

Zürich : Chronos Verlag, 2019. (Traverse; No. 1/2019).

Research output: BookSpecial Issue


Editorial: Die Schweiz – eine Kulturtransfergeschichte. / Fontaine, Alexandre; Hoenig, Bianca; Gillabert, Matthieu.

In: Traverse Zeitschrift für Geschichte, 01.04.2019.

Research output: Contribution to journalEditorial


Entretien avec Michel Espagne. Passé, présent et futur de la notion de transfert culturel. / Fontaine, Alexandre; Espagne, Michel .

In: Traverse Zeitschrift für Geschichte, Vol. 1, 01.04.2019.

Research output: Other contribution to periodicalInterview


Les Suisses, Polybe et les autres : Représentations universelles et unifiées de la Suisse dans les premières histoires de la pédagogie (1750-1900). / Fontaine, Alexandre.

Suisse politique, Suisse savante, Suisse imaginaire. ed. / André Holenstein; Claire Jaquier; Timothée Léchot; Daniel Schläppi. Genf : Slatkine, 2019. p. 111.

Research output: Contribution to bookChapter


Auf der Suche nach dem Phänomen Begabung - von der Begabungsförderung zur Lernförderung? / Schrittesser, Ilse.

Begabungsförderung Revisited: Als Kinderrecht im Kontext von Diversität. Klinkhardt, 2019. p. 43-68.

Research output: Contribution to bookChapter


Begabungsförderung als Kinderrecht im Kontext von Diversität. / Schrittesser, Ilse (Editor).

Klinkhardt, 2019. 258 p.

Research output: BookAnthology


The pedagogical logics of arts-rich schools: a Bourdieusian analysis. / Thomson, Patricia; Hall, Christine; Earl, Lexi; Geppert, Corinna.

In: British Journal of Sociology of Education, 01.2019.

Research output: Contribution to journalArticle


A (Dis-)Abling Gaming Model for playful inclusion : Playing (digital) games with people with disabilities, refugees, teachers and students. / Kremsner, Gertraud; Schmölz, Alexander; Proyer, Michelle.

Gaming Disability: Disability perspectives on contemporary video games . ed. / M Kent. London : Routledge, 2019. p. o.S.

Research output: Contribution to bookChapter


Burt (2005) Brokerage and Closure. / Froehlich, Dominik Emanuel.

Schlüsselwerke der Netzwerkforschung. ed. / Boris Holzer; Christian Stegbauer. Wiesbaden : Springer VS, 2019. p. 97-100.

Research output: Contribution to bookChapter


Creative Works. / Schmölz, Alexander.

The International Encyclopedia of Media Literacy. ed. / Renée Hobbs ; Paul Mihailidis . Wiley-Blackwell, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Editorial : Einleitende Überlegungen zum vorliegenden Band. / Schrittesser, Ilse.

Begabungsförderung Revisited : Begabungsförderung als Kinderrecht im Kontext von Diversität . ed. / Ilse Schrittesser. Klinkhardt, 2019. p. 7 - 28.

Research output: Contribution to bookChapter


Einblicke in die Praxis der Kinderrechte in Kindergarten und Schule : Der Fall Österreich. / Schrittesser, Ilse; Kobesova, Zuzana.

Beziehungen in pädagogischen Arbeitsfeldern. ed. / Helga Fasching. Bad Heilbronn : Klinkhardt, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Establishing Innovations at Schools : The Role of School Leaders. / Schrittesser, Ilse.

Leading Change in Teacher Education: Lessons from Countries and Education Leaders around the Globe. ed. / M. Flores; T. Barwami; D. Imig. New York : Springer International Publishing, 2019. p. 133 - 145.

Research output: Contribution to bookChapter


Evaluation des ersten Hochschullehrgangs „Interreligiöse Kompetenz und Mediation“ an der Kirchlichen Pädagogischen Hochschule Wien/Krems. / Katschnig, Tamara; Weissenbäck, Andreas.

NUN SAG, wie hast du‘s mit der religiösen VIELFALT?: Zwischen Konflikt und Kompetenz in Kindergärten, Schulen und Jugendarbeit. ed. / Erhard Mayerhofer . Wien/Krems : LIT Verlag, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Feedback in prüfungsimmanenten Großlehrveranstaltungen. / Schmölz, Alexander; Handle-Pfeiffer, Daniel.

In: Journal für LehrerInnenbildung, Vol. 01, No. 2019, 2019, p. o.S.

Research output: Contribution to journalArticle


Inklusive Forschung mit Medien? / Koenig, Oliver; Schmölz, Alexander.

Inklusion und Medienbildung: ein Handbuch. ed. / Ingo Bosse. Stuttgart : Kohlhammer, 2019. p. o.S.

Research output: Contribution to bookChapter


Migration, Flucht und Wandel : Psychodynamische Perspektiven auf aktuelle Herausforderungen in psychosozialen und pädagogischen Arbeitsfeldern (Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik 27). / Wininger, Michael (Editor); Zimmermann, David (Editor); Finger-Trescher, Urte (Editor).

Gießen : Psychosozial-Verlag, 2019. (Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik; Vol. 27).

Research output: BookAnthology


Potentiale von Diversität und Digitalisierung zur Förderung von Ko-Kreativität im Klassenzimmer. / Schmölz, Alexander.

MEDIA MEETS DIVERSITY @ SCHOOL: Medienbildung, Digitalisierung und Diversität: Konzepte, Anwendungsbeispiele und empirische Befunde. ed. / Sabine Doff; Joanna Pfingsthorn. WVT, 2019. p. o. S. .

Research output: Contribution to bookChapter


Preserving the animal body – cultures of scholarship and display, 1660-1914. / Ross, Alan Sioltaich (Editor).

Oxford University Press, 2019. (Journal of Social History; Vol. 52, No. 3).

Research output: BookSpecial Issue


School and education. / Ross, Alan Sioltaich.

Early Modern Childhood. Abingdon : Routledge, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Sind manche Lehrkräfte mehrsprachiger als andere? Sprachbiografische Fremd- und Selbstpositionierungen von Lehrer/innen. / Draxl, Anna-Katharina; Holzinger, Clara.

IDT 2017: BRÜCKEN GESTALTEN – MIT DEUTSCH VERBINDEN: Menschen – Lebenswelten – Kulturen. Beiträge der XVI. Internationalen Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer. Vol. 2 Berlin : Erich Schmidt Verlag, 2019. p. 155-160.

Research output: Contribution to bookContribution to proceedings


Special issue Preserving the animal body – cultures of scholarship and display, 1660-1914, / Ross, Alan Sioltaich.

In: Journal of Social History, Vol. 52, No. 3, 2019.

Research output: Other contribution to periodicalNewspaper/Magazine article


Wie es dem Lamborghini Erfinder heute geht. Erkenntnisse aus acht Jahren NOESIS Evaluations-Forschung. / Katschnig, Tamara; Knapp, Mariella; Kilian, Michaela.

Gute Schule ist machbar : Zur Evaluation der Niederösterreichischen Mittelschule.. Vol. 6 1. ed. Wien : Leykam Buchverlag, 2019. (Noesis Report).

Research output: Contribution to bookChapter


Zwischen Individualität und Kollektivität: Relevanz zwischenmenschlicher Beziehungen in der Theorie der Ko-Kreativität. Reflexionen empirischer Ergebnisse aus der Unterrichtsforschung. / Schmölz, Alexander.

Beziehungen in pädagogischen Arbeitsfeldern und ihren Transitionen über die Lebensalter. ed. / Helga Fasching. Julius Klinkhardt, 2019. p. o.S.

Research output: Contribution to bookChapter


Neuer Grundsatzerlass : Mehr Religion, kein Feminismus. / Tschida, Susanne (Interviewee).

In: diestandard.at, No. 11.12.2018, 11.12.2018.

Research output: Other contribution to periodicalInterview


Cacher cet emprunt (scolaire) que je ne saurais voir : Pour une histoire connectée des républicanismes. / Fontaine, Alexandre.

Demain, La République. ed. / Olivier Christin. Lormont : Le Bord de L´eau, 2018.

Research output: Contribution to bookChapter


Liberté, égalité, transferts : Passages et resémantisations de savoirs civiques dans l’espace franco-suisse. / Fontaine, Alexandre.

L’institution scolaire au prisme de la modernité: jalons pour une étude des discours pédagogiques au XIXe siècle. ed. / Anne-Claire Husser; Louise Ferté. Paris : L' Harmattan, 2018.

Research output: Contribution to bookChapter


Unterrichtsstörungen an Neuen Mittelschulen : Erfahrungen von SchülerInnen im Rahmen schulischer Interaktion. / Muhr, Doris; Katschnig, Tamara (Editor).

1 ed. Wien Frankfurt : LIT Verlag, 2018. 240 p. (Reihe Schulpädagogik und Pädagogische Psychologie ).

Research output: Book


Die Möglichkeiten der gesellschaftlichen Teilhabe vergrößern. / Grenz, Sabine (Interviewee).

In: Weser Kurier, 30.11.2018.

Research output: Other contribution to periodicalNewspaper/Magazine article


Tagungsbericht 12. Forum junger Bildungshistoriker/innen : 27.09.2018–28.09.2018, Wien. / Hemetsberger, Bernhard; Wedde, Sarah.

In: H-Soz-Kult, 21.11.2018.

Research output: Contribution to journalArticle


Das Losverfahren, eine Geschichte der Abwandlungen und Transfers? [Einleitung]. / Fontaine, Alexandre; Chollet, Antoine.

Erfahrungen des Losverfahrens in der Schweiz und in Europa (16.-21. Jahrhundert) . ed. / Antoine Chollet; Alexandre Fontaine. Bern : Bibliothek am Guisanplatz, 2018. p. 11-14.

Research output: Contribution to bookContribution to proceedings


Rezension "Deux essentiels sur le pédagogue fribourgeois Grégoire Girard". / Fontaine, Alexandre.

In: Annales fribourgeoises, Vol. 80, 01.11.2018, p. 166-168.

Research output: Other contribution to periodicalBook/Film/Event review


Individualisierung und Differenzierung aus Sicht von SchülerInnen in inklusiven Settings. / Schwab, Susanne; Hoffmann, Lisa; Sharma, Umesh.

2018. Poster session presented at Herbsttagung der Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung 2018, Wuppertal, Germany.

Research output: Contribution to conferencePoster


Social Relationships of Students with Special Educational Needs (SISI Study). / Hamel, Niklas; Schwab, Susanne (Corresponding author); Kübra Durgut, Tügce (Corresponding author); Wahl, Sebastian (Corresponding author).

2018. Poster session presented at Herbsttagung der Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung 2018, Wuppertal, Germany.

Research output: Contribution to conferencePoster


Mehrsprachigkeit als soziale Praxis / Anna Schnitzer. - Beltz, 2017. / Thoma, Nadja.

In: Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), Vol. 17, No. 5, 31.10.2018.

Research output: Other contribution to periodicalBook/Film/Event review


Viajando com o conceito de transferências culturais: entrevista com Michel Espagne. / Fontaine, Alexandre (Interviewee); Espagne, Michel (Interviewee).

In: Cadernos CIMEAC, Vol. 8, No. 2, 29.10.2018, p. 6-17.

Research output: Other contribution to periodicalInterview


The Connecting Link : Vom Nutzen der Forschung für die Fort- und Weiterbildung. / Katschnig, Tamara.

1 ed. Wien/Krems : Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien/Krems, 2018. 36 p. (Antrittsvorlesungen an der KPH Wien/Krems; Vol. 2).

Research output: Book


The development of informal statistical inference content knowledge of pre-service primary school teachers during a teacher college intervention. / de Vetten, Arjen; Schoonenboom, Judith; Keijzer, Ronald; van Oers, Bert.

In: Educational Studies in Mathematics, Vol. 99, No. 2, 10.2018, p. 217–234.

Research output: Contribution to journalArticle


Ein Rückfall ins 19. Jahrhundert. / Schluß, Henning (Interviewee).

In: Potsdamer Neueste Nachrichten, 28.09.2018, p. 1 - 3 .

Research output: Other contribution to periodicalInterview


Showing entries 0 - 50 out of 3497