Publications

Showing entries 0 - 50 out of 3659

Teachers and Teaching in the Age of Enlightenment. / Fontaine, Alexandre; Horlacher, Rebekka.

Bloomsbury cultural histories of education. London : Bloomsbury Publishing, 2020.

Research output: Contribution to bookChapter


A cultural history of education in the age of Enlightenment. / Tröhler, Daniel.

A cultural history of education . ed. / Gary McCulloch. London : Bloomsbury Publishing, 2020.

Research output: Contribution to bookChapter


A (Dis-)Abling Gaming Model for playful inclusion : Playing (digital) games with people with disabilities, refugees, teachers and students. / Kremsner, Gertraud; Schmölz, Alexander; Proyer, Michelle.

Gaming Disability: Disability perspectives on contemporary video games . ed. / M Kent; Katie Ellis; Tama Leaver. London : Routledge, 2020. p. o.S.

Research output: Contribution to bookChapter


Penser la circulation des savoirs scolaires dans l’espace transatlantique : Émigration-transfert-création. / Fontaine, Alexandre (Editor).

Lormont : Le Bord de L´eau, 2019.

Research output: BookAnthology


Analyse von Unterricht durch forschendes Lernen : Wie Lehrpersonen aus ihrem Unterricht lernen können. / Altrichter, Herbert; Reitinger, Johannes.

Handbuch Unterrichten in allgemeinbildenden Schulen. ed. / Ewald Kiel; Bardo Herzig; Uwe Maier; Uwe Sandfuchs. Bad Heilbrunn : Klinkhardt UTB, 2019. p. 475–485.

Research output: Contribution to bookChapter


Des Suisses en Tunisie coloniale. Aux sources d’une médiation de savoirs nomades (fin XIXe-début XXe siècle). / Fontaine, Alexandre.

In: Annales fribourgeoises, Vol. 2019, 01.10.2019.

Research output: Contribution to journalArticle


Die Messung von Merkmalen forschender Lernarrangements im Lehramtsstudium : Studiumsbezogene Einflussfaktoren auf die Merkmale der Professionalität von angehenden Lehrkräften; Weber, C. (Chair) & A. Paseka (Diskutantin). / Reitinger, Johannes; Altrichter, Herbert; Weber, Christoph.

2019. Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (ÖFEB), Linz, Austria.

Research output: Contribution to conferenceOther contribution to conference


Evaluation in der Weiterbildung : ein multiperspektivischer Blick. / Katschnig, Tamara; Gilak, Golriz.

2019. 1 Poster session presented at ÖFEB 2019 , Linz, Austria.

Research output: Contribution to conferencePoster


Sie kamen, sahen und lehrten - doch wer sind sie? Perspektiven zum Rollenverständnis von Lehrerfortbildner*innen an Pädagogischen Hochschulen. / Katschnig, Tamara; Auferbauer, Martin; Prorok, Judith.

2019. Paper presented at ÖFEB 2019 , Linz, Austria.

Research output: Contribution to conferencePaper


Messen und Bewerten von Leistungen - Wirkungen einer Pass/Fail-Beurteilung in der Lehramtsausbildung. / Reitinger, Johannes; Nausner, Ernst; Seyfried, Clemens; Weinberger, Alfred.

2019. ÖFEB 2019 , Linz, Austria.

Research output: Contribution to conferenceOther contribution to conference


Under Pressure : Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen ; Eine empirische Studie. / Katschnig, Tamara; Spenger, Jörg; Wistermayer, Lisa.

2019. Paper presented at ÖFEB 2019 , Linz, Austria.

Research output: Contribution to conferencePaper


Under pressure : Occupational Problems and the Burden on Teachers ; An Empirical Study in Austria. / Katschnig, Tamara; Spenger, Jörg; Wistermayer, Lisa.

2019. Paper presented at ECER 2019, “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future”, Hamburg, Germany.

Research output: Contribution to conferencePaper


The impact of working with core qualities on primary school pupils’ wellbeing. / Ruit, Peter; Korthagen, Fred A. J.; Schoonenboom, Judith.

In: Educational & Child Psychology, Vol. 36, No. 3, 09.2019, p. 7-17.

Research output: Contribution to journalArticle


Ankommen reloaded : Zur teil-partizipativen Entwicklung und Installierung einer pädagogischen Bildungsmaßnahme für „forced migrant”-Lehrer*innen. / Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla; Doblmair, Michael.

Ist inklusive Schule möglich? : Nationale und internationale Perspektiven. ed. / Jasmin Donlic; Elisabeth Jaksche-Hoffman; Hans Karl Peterlini. Transcript Verlag, 2019. p. 161-178.

Research output: Contribution to bookChapter


Herstellung und Bearbeitung von Differenzen im Unterricht : Lehrerinnen- und Lehrerperspektiven auf inklusiven Unterricht in Addis Abeba (Äthiopien) und Bangkok (Thailand). / Reisenbauer, Simon.

Ist inklusive Schule möglich?: Nationale und internationale Perspektiven. ed. / Jasmin Donlic; Elisabeth Jaksche-Hoffman; Hans Karl Peterlini. Bielefeld : Transcript Verlag, 2019. p. 197-212.

Research output: Contribution to bookChapter


Pre-service Primary School Teachers’ Preparation for Team-Teaching in Inclusive Schools. / Hoya, Fabian; Loeper, Marwin Felix; Schulze, Jan Roland; Mester, Theresa; Kirsch, Alexander; Blumberg, Eva; Schwab, Susanne; Hellmich, Frank.

2019. Poster session presented at EARLI 2019, Aachen , Germany.

Research output: Contribution to conferencePoster


Biographical approaches in Education in Germany. / Dausien, Bettina; Alheit, Peter.

Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford : Oxford University Press, 2019. (Oxford Research Encyclopedias).

Research output: Contribution to bookEntry for reference work


Mit der Zukunft spielen. / Swertz, Christian.

In: Zukunft, 08.2019.

Research output: Contribution to journalArticle


Preparing Pre-Service Teachers`Team-Teaching Processes in Inclusive Science Education in Primary Schools. / Loeper, Marwin Felix; Hoya, Fabian; Schulze, Jan Roland; Mester, Theresa; Kirsch, Alexander; Blumberg, Eva; Schwab, Susanne; Hellmich, Frank.

2019. Poster session presented at 2nd Porto International Conference on Research in Education, Porto, Portugal.

Research output: Contribution to conferencePoster


Mixed Methods Research in Peace Promotion. / Schoonenboom, Judith; Johnson, R. Burke.

The Psychology of Peace Promotion: Global Perspectives on Personal Peace, Children and Adolescents, and Social Justice. ed. / Mary Gloria C. Njoku; Leonard A. Jason; R. Burke Johnson. Cham : Springer Nature Switzerland, 2019. p. 373-395.

Research output: Contribution to bookChapter


Developing dementia-friendly pharmacies in Austria: a health Promotion approach. / Plunger, Petra; Heimerl, Katharina; Tatzer, Verena; Zepke, Georg; Finsterwald, Monika; Pichler, Barbara; Reitinger, Elisabeth.

In: Health Promotion International, 10.07.2019.

Research output: Contribution to journalArticle


A Performative Paradigm for Mixed Methods Research. / Schoonenboom, Judith.

In: Journal of Mixed Methods Research, 01.07.2019, p. 284-300.

Research output: Contribution to journalArticle


Inklusive Berufsorientierung und berufliche Bildung – aktuelle Entwicklungen im deutschsprachigen Raum : 2. Beiheft der sonderpädagogischen Förderung heute. / Lindmeier, Christian (Editor); Fasching, Helga (Editor); Lindmeier, Bettina (Editor); Sponholz, Dirk (Editor).

Weinheim : Juventa, 2019. 280 p. (Sonderpädagogische Förderung heute; Vol. 2. Beiheft).

Research output: BookAnthology


Liebe und Hass. Perspektiven der Philosophie, Religion und Literatur. Wiener Jahrbuch für Philosophie, Bd. L / 2018. / Langthaler, Rudolf (Editor); Hofer, Michael (Editor); Waibel, Violetta; Forschner, Maximilian; Böhler, Arno; Zovko, Jure; Grenz, Sabine; Appel, Kurt; Söding, Thomas; Danz, Christian; Huizing, Klaas; Guanzini, Isabella; Strigl, Daniela; König, Christoph.

nap new academic press, 2019. 266 p. (Wiener Jahrbuch für Philosophie; Vol. 50).

Research output: BookAnthology


School Culture matters! Schulkulturelle Komponenten im Kontext der NMS-Reform. / Knapp, Mariella; Kilian, Michaela.

In: Erziehung und Unterricht, No. 5-6, 30.06.2019, p. 520-528.

Research output: Contribution to journalArticle


Making a decision for higher education!? / Felbermayr, Katharina.

2019. Poster session presented at DISABILITY STUDIES & PARTICIPATION IN HIGHER EDUCATION, Innsbruck, Austria.

Research output: Contribution to conferencePoster


L’école fribourgeoise en lien avec le monde. Réflexions pour une histoire connectée. / Fontaine, Alexandre.

Transnationale Geschichte der Schweiz. ed. / Thomas David. Zürich : Jahrbuch der Schweizerische Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialgeschichte, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Social Participation of Students with Special Educational Needs in Mainstream Education. / Schwab, Susanne (Editor); Nel, Mirna (Editor); Hellmich, Frank (Editor).

Oxford : Routledge, 2019. 130 p.

Research output: BookAnthology


“Cooperation for Inclusion in Educational Transition” (FWF-Project). / Fasching, Helga; Felbermayr, Katharina; Engler, Simone.

2019. Poster session presented at Inclusive Education. Giving students a voice, Wien, Austria.

Research output: Contribution to conferencePoster


L’École sous le protectorat tunisien, un terrain d’expérimentation de l’Éducation nouvelle? Transferts et passages dans la trajectoire de Marie-Anne Carroi. / Fontaine, Alexandre; Riondet, Xavier.

In: Les Études sociales, Vol. 169, 01.05.2019, p. 253-273.

Research output: Contribution to journalArticle


The adventure of study: thinking with artifices in a Palestinian experimental university. / Schildermans, Hans (Corresponding author); Simons, Maarten; Masschelein, Jan.

In: Ethics and Education, 03.04.2019.

Research output: Contribution to journalArticle


Bürgerpolitik im Wandel. / Fontaine, Alexandre; Ostinelli, Marcelo; Bürgler, Beatrice.

Transformationen schulischen Wissens in der Schweiz 1830-1950. ed. / Lucien Criblez. zürich : Chronos Verlag, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Causation in Mixed Methods Research : The Meeting of Philosophy, Science, and Practice. / Johnson, R. Burke (Corresponding author); Russo, Federica; Schoonenboom, Judith.

In: Journal of Mixed Methods Research, Vol. 13, No. 2, 01.04.2019, p. 143-162.

Research output: Contribution to journalArticle


Die Schweiz, eine Kulturtransfergeschichte – La Suisse, une histoire de transferts culturels. / Fontaine, Alexandre (Editor); Hoenig, Bianca (Editor); Gillabert, Matthieu (Editor).

Zürich : Chronos Verlag, 2019. 216 p. (Traverse; No. 1/2019).

Research output: BookSpecial Issue


Editorial: Die Schweiz – eine Kulturtransfergeschichte : Editorial: La Suisse – une histoire de transferts culturels. / Fontaine, Alexandre; Gillabert, Matthieu; Hoenig, Bianca.

In: Traverse Zeitschrift für Geschichte, No. 2019/1, 01.04.2019, p. 9-20.

Research output: Contribution to journalEditorial


Enactments of a new materialist ethnography: methodological framework and research processes. / Schadler, Cornelia.

In: Qualitative Research, Vol. 0, No. 0, 1468794117748877, 01.04.2019, p. 215-230.

Research output: Contribution to journalArticle


Entretien avec Michel Espagne : Passé, présent et futur de la notion de transfert culturel. / Fontaine, Alexandre; Espagne, Michel .

In: Traverse Zeitschrift für Geschichte, No. 1/2019, 01.04.2019, p. 173-181.

Research output: Other contribution to periodicalInterview


Showing entries 0 - 50 out of 3659