Publications

Showing entries 0 - 50 out of 3592

Teachers and Teaching in the Age of Enlightenment. / Fontaine, Alexandre; Horlacher, Rebekka.

Bloomsbury cultural histories of education. London : Bloomsbury Publishing, 2020.

Research output: Contribution to bookChapter


A (Dis-)Abling Gaming Model for playful inclusion : Playing (digital) games with people with disabilities, refugees, teachers and students. / Kremsner, Gertraud; Schmölz, Alexander; Proyer, Michelle.

Gaming Disability: Disability perspectives on contemporary video games . ed. / M Kent; Katie Ellis; Tama Leaver. London : Routledge, 2020. p. o.S.

Research output: Contribution to bookChapter


The impact of working with core qualities on primary school pupils’ wellbeing. / Ruit, Peter; Korthagen, Fred A. J.; Schoonenboom, Judith.

In: Educational & Child Psychology, Vol. 36, No. 3, 09.2019, p. 7-17.

Research output: Contribution to journalArticle


Ankommen reloaded : Zur teil-partizipativen Entwicklung und Installierung einer pädagogischen Bildungsmaßnahme für „forced migrant”-Lehrer*innen. / Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla; Doblmair, Michael.

Ist inklusive Schule möglich? : Nationale und internationale Perspektiven. ed. / Jasmin Donlic; Elisabeth Jaksche-Hoffman; Hans Karl Peterlini. Transcript Verlag, 2019. p. 161-178.

Research output: Contribution to bookChapter


Herstellung und Bearbeitung von Differenzen im Unterricht : Lehrerinnen- und Lehrerperspektiven auf inklusiven Unterricht in Addis Abeba (Äthiopien) und Bangkok (Thailand). / Reisenbauer, Simon.

Ist inklusive Schule möglich?: Nationale und internationale Perspektiven. ed. / Jasmin Donlic; Elisabeth Jaksche-Hoffman; Hans Karl Peterlini. Bielefeld : Transcript Verlag, 2019. p. 197-212.

Research output: Contribution to bookChapter


Pre-service Primary School Teachers’ Preparation for Team-Teaching in Inclusive Schools. / Hoya, Fabian; Loeper, Marwin Felix; Schulze, Jan Roland; Mester, Theresa; Kirsch, Alexander; Blumberg, Eva; Schwab, Susanne; Hellmich, Frank.

2019. Poster session presented at EARLI 2019, Aachen , Germany.

Research output: Contribution to conferencePoster


Preparing Pre-Service Teachers`Team-Teaching Processes in Inclusive Science Education in Primary Schools. / Loeper, Marwin Felix; Hoya, Fabian; Schulze, Jan Roland; Mester, Theresa; Kirsch, Alexander; Blumberg, Eva; Schwab, Susanne; Hellmich, Frank.

2019. Poster session presented at 2nd Porto International Conference on Research in Education, Porto, Portugal.

Research output: Contribution to conferencePoster


Mixed Methods Research in Peace Promotion. / Schoonenboom, Judith; Johnson, R. Burke.

The Psychology of Peace Promotion: Global Perspectives on Personal Peace, Children and Adolescents, and Social Justice. ed. / Mary Gloria C. Njoku; Leonard A. Jason; R. Burke Johnson. Cham : Springer Nature Switzerland, 2019. p. 373-395.

Research output: Contribution to bookChapter


Developing dementia-friendly pharmacies in Austria: a health Promotion approach. / Plunger, Petra; Heimerl, Katharina; Tatzer, Verena; Zepke, Georg; Finsterwald, Monika; Pichler, Barbara; Reitinger, Elisabeth.

In: Health Promotion International, 10.07.2019.

Research output: Contribution to journalArticle


A Performative Paradigm for Mixed Methods Research. / Schoonenboom, Judith.

In: Journal of Mixed Methods Research, 01.07.2019, p. 284-300.

Research output: Contribution to journalArticle


Inklusive Berufsorientierung und berufliche Bildung – aktuelle Entwicklungen im deutschsprachigen Raum : 2. Beiheft der sonderpädagogischen Förderung heute. / Lindmeier, Christian (Editor); Fasching, Helga (Editor); Lindmeier, Bettina (Editor); Sponholz, Dirk (Editor).

Weinheim : Juventa, 2019. 280 p. (Sonderpädagogische Förderung heute; Vol. 2. Beiheft).

Research output: BookAnthology


Liebe und Hass. Perspektiven der Philosophie, Religion und Literatur. Wiener Jahrbuch für Philosophie, Bd. L / 2018. / Langthaler, Rudolf (Editor); Hofer, Michael (Editor); Waibel, Violetta; Forschner, Maximilian; Böhler, Arno; Zovko, Jure; Grenz, Sabine; Appel, Kurt; Söding, Thomas; Danz, Christian; Huizing, Klaas; Guanzini, Isabella; Strigl, Daniela; König, Christoph.

nap new academic press, 2019. 266 p. (Wiener Jahrbuch für Philosophie; Vol. 50).

Research output: BookAnthology


School Culture matters! Schulkulturelle Komponenten im Kontext der NMS-Reform. / Knapp, Mariella; Kilian, Michaela.

In: Erziehung und Unterricht, No. 5-6, 30.06.2019, p. 520-528.

Research output: Contribution to journalArticle


Making a decision for higher education!? / Felbermayr, Katharina.

2019. Poster session presented at DISABILITY STUDIES & PARTICIPATION IN HIGHER EDUCATION, Innsbruck, Austria.

Research output: Contribution to conferencePoster


L’école fribourgeoise en lien avec le monde. Réflexions pour une histoire connectée. / Fontaine, Alexandre.

Transnationale Geschichte der Schweiz. ed. / Thomas David. Zürich : Jahrbuch der Schweizerische Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialgeschichte, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Social Participation of Students with Special Educational Needs in Mainstream Education. / Schwab, Susanne (Editor); Nel, Mirna (Editor); Hellmich, Frank (Editor).

Oxford : Routledge, 2019. 130 p.

Research output: BookAnthology


“Cooperation for Inclusion in Educational Transition” (FWF-Project). / Fasching, Helga; Felbermayr, Katharina; Engler, Simone.

2019. Poster session presented at Inclusive Education. Giving students a voice, Wien, Austria.

Research output: Contribution to conferencePoster


Bürgerpolitik im Wandel. / Fontaine, Alexandre; Ostinelli, Marcelo; Bürgler, Beatrice.

Transformationen schulischen Wissens in der Schweiz 1830-1950. ed. / Lucien Criblez. zürich : Chronos Verlag, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Causation in Mixed Methods Research : The Meeting of Philosophy, Science, and Practice. / Johnson, R. Burke (Corresponding author); Russo, Federica; Schoonenboom, Judith.

In: Journal of Mixed Methods Research, Vol. 13, No. 2, 01.04.2019, p. 143-162.

Research output: Contribution to journalArticle


Die Schweiz, eine Kulturtransfergeschichte – La Suisse, une histoire de transferts culturels. / Fontaine, Alexandre (Editor); Hoenig, Bianca (Editor); Gillabert, Matthieu (Editor).

Zürich : Chronos Verlag, 2019. 216 p. (Traverse; No. 1/2019).

Research output: BookSpecial Issue


Editorial: Die Schweiz – eine Kulturtransfergeschichte : Editorial: La Suisse – une histoire de transferts culturels. / Fontaine, Alexandre; Gillabert, Matthieu; Hoenig, Bianca.

In: Traverse Zeitschrift für Geschichte, No. 2019/1, 01.04.2019, p. 9-20.

Research output: Contribution to journalEditorial


Enactments of a new materialist ethnography: methodological framework and research processes. / Schadler, Cornelia.

In: Qualitative Research, Vol. 0, No. 0, 1468794117748877, 01.04.2019, p. 215-230.

Research output: Contribution to journalArticle


Entretien avec Michel Espagne : Passé, présent et futur de la notion de transfert culturel. / Fontaine, Alexandre; Espagne, Michel .

In: Traverse Zeitschrift für Geschichte, No. 1/2019, 01.04.2019, p. 173-181.

Research output: Other contribution to periodicalInterview


Liberté, égalité, transfert : passages et resémantisations de savoirs civiques dans l'espace franco-suisse. / Fontaine, Alexandre.

L’institution scolaire au prisme de la modernité: jalons pour une étude des discours pédagogiques au XIXe siècle. ed. / Anne-Claire Husser; Louise Ferté. Paris : L' Harmattan, 2019. p. 21-39.

Research output: Contribution to bookChapter


On the Relation between Task-Variety, Social Informal Learning, and Employability. / Froehlich, Dominik E. (Corresponding author); Segers, Mien; Beausaert, Simon; Kremer, Michael.

In: Vocations and learning, Vol. 12, No. 1, 04.2019, p. 113-127.

Research output: Contribution to journalArticle


Préface: Un Fribourgeois et son perroquet au centre des Europes. / Fontaine, Alexandre.

Eglise, sciences et révolutions : la correspondance du chanoine Charles-Aloyse Fontaine (1754-1834) / Damien Savoy ; préface d'Alexandre Fontaine . ed. / Damien Savoy. Fribourg : Bibliothèque cantonale et universitaire de Fribourg (Suisse), 2019. p. 7-8.

Research output: Contribution to bookOther contribution to book


Les Suisses, Polybe et les autres : Représentations universelles et unifiées de la Suisse dans les premières histoires de la pédagogie (1750-1900). / Fontaine, Alexandre.

Suisse politique, Suisse savante, Suisse imaginaire. ed. / André Holenstein; Claire Jaquier; Timothée Léchot; Daniel Schläppi. Genf : Slatkine, 2019. p. 111.

Research output: Contribution to bookChapter


Quand les Suisses tiraient au sort. / Fontaine, Alexandre (Editor); Dahn-Singh, Nathalie (Editor).

Moudon : Passé simple, 2019. 15 p.

Research output: BookSpecial Issue


"Übergang-Neuanfang?" - Das Erleben des Übertritts in die Sekundarstufe II aus Perspektive von SchülerInnen. / Knapp, Mariella; Kilian, Michaela.

Gute Schule ist machbar: Zur Evaluation der Niederösterreichischen Mittelschule. ed. / Projektteam NOESIS. Vol. 6 Graz : Leykam Buchverlag, 2019. p. 55-82 (Noesis Report).

Research output: Contribution to bookChapter


Une part aléatoire dans les élections à Bâle et à Berne. / Dupuis , Aurèle ; Fontaine, Alexandre.

In: Passé simple, No. 43/März 2019, 01.03.2019, p. 6-6.

Research output: Other contribution to periodicalNewspaper/Magazine article


IO1 - Transnational Framework Comparative Analysis of the Administrative Frameworks on the (Re-)Qualification Situation of Internationally Trained Teachers in Austria, Germany and Sweden. Proyer, Michelle (Author); Pellech, Camilla (Author); Kremsner, Gertraud (Author); Atay, Amr (Author); Alloush, Ziad (Author); Dershewi, Youssef (Author); Shahoud, Shiraz (Author); Tahlawi, Doha (Editorial Journalist); Deiß, Helena (Author); Kieffer, Nicolas (Author); Stanišić, Jelena (Author); Terhart, Henrike (Author); Frantik, Petr (Author); Krieg, Semra (Author); Elshof, Ariane (Author); Bakkar, Abdullah (Author); Kansteiner, Katja (Author); Klepsner, Roswitha (Author); Dam, Esther (Author); Malm, Susanna (Author); Bodström, Helén (Author); Obeid, Khadije (Author). 2019.

Research output: Electronic/multimedia outputWeb publication


Wie können Studierende des Lehramts an Grund- und Förderschulen auf das kooperative Arbeiten in der inklusiven Grundschule vorbereitet werden? / Schulze, J. R.; Hoya, F.; Löper, M. F.; Mester, T.; Kirsch, A.; Blumberg, E.; Schwab, Susanne; Hellmich, Frank.

2019. Poster session presented at 7. Tagung der GEBF, Köln, Germany.

Research output: Contribution to conferencePoster


Cachez cet emprunt (scolaire) que je ne saurais voir : Pour une histoire connectée des républicanismes. / Fontaine, Alexandre.

Républiques et Républicanismes : Les chemins de la liberté. ed. / Olivier Christin. Lormont : Le Bord de L´eau, 2019. p. 211-226.

Research output: Contribution to bookChapter


Diesseits der Entgegensetzung von individueller Freiheit und sozialer Verantwortung. / Breinbauer, Ines Maria.

Freiheit und Verantwortung: Diskussionen, Positionen, Perspektiven ; Festschrift zur Emeritierung Guido Pollaks. ed. / Andreas Spengler. 1. ed. Baden-Baden : Ergon Verlag, 2019. p. 17-37 (Pädagogik und Ethik; Vol. 12).

Research output: Contribution to bookChapter


Auf der Suche nach dem Phänomen Begabung - von der Begabungsförderung zur Lernförderung? / Schrittesser, Ilse.

Begabungsförderung Revisited: Als Kinderrecht im Kontext von Diversität. Klinkhardt, 2019. p. 43-68.

Research output: Contribution to bookChapter


Begabungsförderung als Kinderrecht im Kontext von Diversität. / Schrittesser, Ilse (Editor).

Klinkhardt, 2019. 258 p.

Research output: BookAnthology


Editorial : Einleitende Überlegungen zum vorliegenden Band. / Schrittesser, Ilse.

Begabungsförderung Revisited : Begabungsförderung als Kinderrecht im Kontext von Diversität . ed. / Ilse Schrittesser. Klinkhardt, 2019. p. 7 - 28.

Research output: Contribution to bookChapter


The pedagogical logics of arts-rich schools : a Bourdieusian analysis. / Thomson, Patricia; Hall, Christine; Earl, Lexi; Geppert, Corinna.

In: British Journal of Sociology of Education, 01.2019.

Research output: Contribution to journalArticle


Accounting for Context: Rethinking Accountability Policy Pedagogically. / Becks, Stefan.

In: Journal of Academic Perspectives, Vol. 2019, No. 2, 2019.

Research output: Contribution to journalMeeting abstract/Conference paper


Arbeitsmarktintegration von geflüchteten Lehrkräften am Beispiel eines Zertifikatskurses der Universität Wien. / Resch, Katharina; Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle; Pellech, Camilla; Studener-Kuras, Regina; Biewer, Gottfried.

Flüchtigkeiten.: Sozialwissenschaftliche Debatten. 2. Band der Schriftenreihe “Sozialwissenschaften und Berufspraxis”. ed. / B. Blättel-Minck; T. Noack; C. Onnen; R. Stein-Redent. Wiesbaden, 2019.

Research output: Contribution to bookChapter


Showing entries 0 - 50 out of 3592