Publications

Showing entries 1 - 50 out of 4349

(Bildungs-)Wege nach der Neuen Mittelschule. / Wöhrer, Veronika; Flecker, Jörg; Schels, Brigitte Katrin.

Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 287-302.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Erzählen und Zuhören Gruppen: Wissen genieren und Veränderung anstoßen in der partizipativen Forschung in Palliative und Dementia Care. / Heimerl, Katharina; Reitinger, Elisabeth; Dressel, Gert; Pichler, Barbara.

Aktionsforschung: Vergangenheit– Gegenwart – neue Zukunft. ed. / Christine Lechner; Franz Rauch; Angelika Schuster. Wien : Praesens Verlag, 2023. p. 1-14.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Gesamtschule(n) als pädagogische Formation inklusiver Bildung. / Schneider-Reisinger, Robert.

Gesamtschule – status quo und quo vadis?. Waxmann Münster, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Gesellschaftliches Lernen als Theoriepraxis : Ein Versuch über inklusive als Gesellschaftspädagogik. / Schneider-Reisinger, Robert.

Gesellschaftliches Lernen: Interdisziplinäre und fach-/didaktische Perspektivierungen. ed. / W Buchberger; M Oberlechner-Duvall. Frankfurt/M. : Wochenschau Verlag, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Jugendliche gehen ihren Weg – theoretische Perspektiven und institutioneller Rahmen. / Wöhrer, Veronika; Flecker, Jörg; Schels, Brigitte Katrin.

Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 11-27.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. / Wöhrer, Veronika (Editor); Flecker, Jörg (Editor); Schels, Brigitte (Editor).

1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. 306 p.

Publication: BookCollectionpeer-review


Lernseitigkeit als Paradigmenwechsel in der Unterrichtsentwicklung : Theoretische Fundierung, Potenziale und Grenzen. / Agostini, Evi.

10 Jahre Regelschule – Befunde und Erkenntnisse zur (Neuen) Mittelschule. ed. / Livia Jesacher-Rößler; David Kemethofer. Münster : Waxmann Verlag, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Menschenbilder (Anthropologie). / Agostini, Evi.

Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. ed. / Matthias Huber; Marion Döll. Wiesbaden : Springer VS, Wiesbaden, 2023.

Publication: Contribution to bookEntry for reference workpeer-review


Methodische Grundlagen und Forschungsdesign der Studie. / Wöhrer, Veronika; Vogl, Susanne; Schels, Brigitte Katrin; Mataloni, Barbara; Malschinger, Paul; Astleithner, Franz.

Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 29-56.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Mich sehen eigentlich fast viele wie einen Jungen.« Geschlechtsuntypische Berufswünsche von Jugendlichen. / Wöhrer, Veronika.

Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 173-194.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Monismus. / Schneider-Reisinger, Robert.

Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. ed. / Matthias Huber; Marion Döll. Wiesbaden : Springer VS, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Phänomenologische Vignetten fachdidaktisch lesen. Perspektiven erfahrungsorientierter Bildungsforschung für die Deutschdidaktik. / Rathgeb, Gabriele; Agostini, Evi; Schwarz, Johanna F.

Fachdidaktik:en. Zum Selbstverständnis einer (?) akademischen Fachdidaktik: Ziele, Forschungsfelder und Methoden. ed. / Johannes Odendahl; Bader Caroline. Waxmann Münster, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Quality of life and learning networks in Vienna. An innovative and sustainable approach to living a good life. / Francesconi, Denis; Öztürk, Nazime; Agostini, Evi.

Handbook of Quality of Life and Social Change. ed. / Cornelia C. Walther. 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Understanding learning and teaching from a perspective “beyond the reach of teaching” through phenomenological vignette research – innovative approaches in teacher education. / Agostini, Evi; Mian, Stephanie; Öztürk, Nazime; Zadra, Cinzia.

TEPE Book Series: Enhancing the value of teacher education research: Implications for policy and practice. Brill, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Vignette Research : Research Methods. / Agostini, Evi; Schratz, Michael; Eloff, Irma.

London : Bloomsbury Academic, 2023.

Publication: Bookpeer-review


Vignettes of Gender Equality, Wellbeing and Teaching. / Eloff, Irma; Agostini, Evi; Dittrich, Ann-Kathrin; Mathabathe, Kgadi.

Women Empowerment for a Sustainable Future World: Transcultural Positive Psychology Perspectives. ed. / C. H. Mayer; E. Vanderheiden; O. Braun-Lewensohn; G. Chen; K. Sueda; B. Mangolothi; S. Safdar ; S. Kim. Springer VS, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Zur Totalität von Raum : Materialistische (Behinderten-) Pädagogik von ihren Quellen her gelesen. Oder: Eine Erinnerung an Leibniz. / Schneider-Reisinger, Robert.

Macht. Inklusion. Raum.: Inklusive Räume entwickeln und erforschen. ed. / M Hoffmann; Th Hoffmann; L Pfahl. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2023.

Publication: Contribution to bookContribution to proceedingspeer-review


Interview zu Medienkritik, virtueller Sklavenhaltung und Ideologiekritik. Swertz, Christian (Interviewee). 2022. Wien.

Publication: Electronic/multimedia outputRadio show


Measuring Family Quality of Life: Scoping Review of the Available Scales and Future Directions. / Alnahdi, Ghaleb Hamad (Corresponding author); Alwadei, Arwa; Woltran, Flora (Corresponding author); Schwab, Susanne.

In: International Journal of Environmental Research and Public Health, Vol. 19, 22.11.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Tavistock Observation Method (TOM) im Kontext von Forschung. / Trunkenpolz, Kathrin; Reisenhofer, Christin.

Psychoanalytische Pädagogik zwischen Theorie und Praxis: Festschrift für Wilfried Datler. ed. / Johannes Gstach; Barbara Neudecker; Kathrin Trunkenpolz. Wiesbaden : Springer VS, 2022. p. 239-265.

Publication: Contribution to bookChapter


Exploring inclusive education in times of COVID-19: An international comparison of German, Austrian and Portuguese teachers. / Letzel-Alt, Verena (Corresponding author); Pozas, Marcela; Schwab, Susanne; Schneider, Christoph; Lindner, Katharina-Theresa; Dias, Paulo; Cadime, Irene.

In: Frontiers in Education, Vol. 7, 969737, 10.10.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review



Georg Hans Neuweg (2022): Lehrerbildung. / Breinbauer, Ines Maria.

In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, Vol. 98, No. 3, 11.08.2022, p. 399-403.

Publication: Other contribution to periodicalBook/Film/Event review


„Aus Geschichten lernen“ – Biographieforschung als wissenschaftliches Programm jenseits der Methodenfrage. / Dausien, Bettina.

Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche : Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung. ed. / Thorsten Fuchs; Christine Demmer; Christine Wiezorek. Barbara Budrich, 2022. p. 71-97 (Qualitative Bildungs- und Biographieforschung : Schriftenreihe der DGfE-Kommission, Vol. 5).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


The potential of mixed-method social network analysis for studying interaction between agency and structure in education. / Pantic, Natasa; Brouwer, Jasperina; Thomas, Laura; Froehlich, Dominik.

In: International journal of research & method in education, 26.07.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Introduction: Parenting, polyamory and consensual non-monogamy : Critical and queer perspectives. / Schadler, Cornelia; Raab, Michael; Shippers, Mimi; Klesse, Christian; Cardoso, Daniel; Pallotta-Chiarolli, Marie.

In: Sexualities: studies in culture and society , 14.07.2022, p. 1-12.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Avatars for Sign Languages: Best Practice from the Perspective of Deaf Users. / Krausneker, Verena (Corresponding author); Schügerl, Sandra.

2022. 156-164 Paper presented at Joint International Conference on Digital Inclusion, Assistive Technology & Accessibility, Lecco, Italy.

Publication: Contribution to conferencePaperpeer-review


Entwicklung der Gebärdensprach Avatare unter besonderer Berücksichtigung der Betroffenenperspektive, humanistischer und ethischer Aspekte. / Krausneker, Verena.

2022. Künstliche Intelligenz, Gebärdensprach Avatare und Gebärdenschrift.

Publication: Contribution to conferenceOther contribution to conference


The Gender-Specific Role of Social Relationships for School Well-Being in Primary School : Do Peers and Teachers Matter Differently? / Markus, Stefan; Rieser, Svenja; Schwab, Susanne.

In: Zeitschrift für Psychologie - Journal of Psychology, Vol. 230, No. 3, 07.2022, p. 215-228.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


The Use of Social Capital in Teacher Research : A Necessary Clarification. / Coppe, Thibault; Thomas, Laura; Pantic, Natasa; Froehlich, Dominik E.; Sarazin, Marc; Raemdonck, Isabel.

In: Frontiers in Psychology, Vol. 13, 866571, 10.06.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Challenges in School‐To‐Work Transition in Germany and Austria: Perspectives on Individual, Institutional, and Structural Inequalities. / Wöhrer, Veronika; Schels, Brigitte Katrin.

In: Social Inclusion, Vol. 10, No. 2, 5770, 09.06.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Participative Cooperation During Educational Transition : Experiences of young people with disabilities in Austria. / Fasching, Helga (Corresponding author); Felbermayr, Katharina.

In: Journal of Social Inclusion, Vol. 10, No. 2, 09.06.2022, p. 358-368.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


They Really Only Look for the Best: How Young People Frame Problems in School‐to‐Work Transition. / Wöhrer, Veronika; Wintersteller, Teresa; Danz, Shenja Vasanthi Kumari; Malik, Mariam.

In: Social Inclusion, Vol. 10, No. 2, 09.06.2022, p. 335-346.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Newly Qualified Teachers' Well-Being During the COVID-19 Pandemic : Testing a Social Support Intervention Through Design-Based Research. / Froehlich, Dominik E.; Morinaj, Julia; Guias, Dorothea; Hobusch, Ulrich.

In: Frontiers in Psychology, Vol. 13, 873797, 07.06.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Die spezifischen Vulnerabilitäten von Schüler*innen in Deutschförderklassen während der COVID-19 Pandemie. / Resch, Katharina; Erling, Elizabeth.

Sozial benachteiligte Kinder und Jugendliche in der Pandemie. ed. / Nikolaus Dimmel; Gottfried Schweiger. 2022.

Publication: Contribution to bookChapter


Roundtable on the impact of COVID and Open Access on Gender Studies Journal. / Peto, Andrea; Gillis, Stacy; Grenz, Sabine; Madarova, Zuzana; Munt, Sally R.; Panayotov, Stanimir; Sayegh, Ghiwa; Alm, Erika; Engebretsen, Elisabeth.

In: European Journal of Women's Studies, Vol. 29, No. 1_suppl, 06.2022, p. 168S-177S.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Avatare für Gebärdensprache: Erarbeitung eines Best Practice Leitfadens. / Krausneker, Verena; Schügerl, Sandra.

2022. Brücken bauen statt Barrieren.

Publication: Contribution to conferenceOther contribution to conference


Stress during transition from home to public childcare. / Ahnert, Lieselotte (Corresponding author); Eckstein-Madry, Tina; Datler, Wilfried; Deichmann, Felix; Piskernik, Bernhard.

In: Applied Developmental Science, 22.05.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Wie Österreichs Jugendliche in die Zukunft blicken. Wöhrer, Veronika (Interviewee). 2022. derStandard.at.

Publication: Electronic/multimedia outputMultimedia output


Against the Rules – Disrupting and Reassessing Discursive Practices of Playfulness. / Kremsner, Gertraud (Corresponding author); Schmölz, Alexander; Proyer, Michelle.

In: Disability & Society, 06.05.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Promoting Factors of Social Inclusion of Students With Special Educational Needs: Perspectives of Parents, Teachers, and Students. / Lindner, Katharina-Theresa; Hassani, Sepideh; Schwab, Susanne; Gerdenitsch, Cornelia; Kopp-Sixt, Silvia; Holzinger, Andrea.

In: Frontiers in Education, Vol. 7, 27.04.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Showing entries 1 - 50 out of 4349