Publications

Showing entries 101 - 150 out of 4143

Das weibliche akademische Subjekt? Re-Konstruktionen zu Biographien von Wissenschaftlerinnen*. / Hackl, Jacqueline.

Gleichstellungspolitiken revisted: Zeitgemäße Gleichstellungspolitik an der Schnittstelle zwischen Politik, Theorie und Praxis. ed. / Angela Wroblewski; Angelika Schmidt. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022. p. 259-275.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Education, nationalism and the ordering construction of the world : (Introduction to the WYBE 2022). / Tröhler, Daniel; Piattoeva , Nelli; Pinar, William F.

World Yearbook of Education 2022: Education, Schooling and the Global Universalization of Nationalism. Vol. 2022 London and New York : Routledge, Taylor & Francis, 2022. p. 1-6.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Magical enchantments and the nation’s silencing. Educational research agendas under the spell of globalization. / Tröhler, Daniel.

World Yearbook of Education 2022: Education, Schooling and the Global Universalization of Nationalism. ed. / Daniel Tröhler; Nelli Piattoeva; William F. Pinar. London and New York : Routledge, Taylor & Francis, 2022. p. 7-27 (World yearbook of education , Vol. 2022).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


World Yearbook of Education 2022 : Education, Schooling and the Global Universalization of Nationalism. / Tröhler, Daniel (Editor); Piattoeva , Nelli (Editor); Pinar, William F. (Editor).

London and New York : Routledge, Taylor & Francis, 2022. 290 p.

Publication: Bookpeer-review


Meta-analysis of the relationship between teachers’ self-efficacy and attitudes toward inclusive education. / Yada, Akie (Corresponding author); Leskinen, Markku; Savolainen, Hannu; Schwab, Susanne.

In: Teaching and teacher education, Vol. 109, 103521, 01.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


MOOC-Gestaltung in der Erwachsenenbildung : Empfehlungen für die Gestaltung und Durchführung von Online-Kursen für Viele. / Schön, Sandra; Aschemann, Birgit; Bisovsky, Gerhard; Edelsbrunner, Sarah; Eglseer, Doris; Kreiml, Thomas ; Lanzinger, Michael ; Reisenhofer, Christin; Steiner, Karin ; Ebner, Martin.

In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs., No. 44-45, 22, 01.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Social Participation of German Students with and without a Migration Background. / Hamel, Niklas; Schwab, Susanne (Corresponding author); Wahl, Sebastian.

In: Journal of Child and Family Studies, 01.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Validation of the Student Version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire in Primary and Secondary Education Settings. / Knickenberg, Margarita (Corresponding author); Zurbriggen, Carmen; Schwab, Susanne.

In: Sage Open, Vol. 12, No. 1, 01.2022.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


A (Dis-)Abling Gaming Model for playful inclusion : Playing (digital) games with people with disabilities, refugees, teachers and students. / Kremsner, Gertraud; Schmölz, Alexander; Proyer, Michelle.

Gaming Disability: Disability perspectives on contemporary video games . ed. / M Kent; Katie Ellis; Tama Leaver. London : Routledge, 2022.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Allgemeine (inklusive) Pädagogik als Theorie-Praxis : 13 Bruchstücke. / Schneider-Reisinger, Robert.

Funktionen und Leistungen der Allgemeinen Pädagogik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. : Internationale Positionierungen. ed. / Ulrich Binder; Jürgen Oelkers. Münster : Waxmann Münster, 2022. p. 237-242.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Autobiographisches Erzählen und pädagogische Rahmung - Zur Rekonstruktion von biographisierenden Praxen am Beispiel Schulunterricht. / Postner, Amos Christopher.

Biographische Verknüpfungen: Zwischen biographiewissenschaftlicher Forschung, Theoriebildung und Praxisreflexion. ed. / Daniela Rothe; Dorothee Schwendowius; Nadja Thoma; Christine Thon. Campus, 2022. p. 339 - 356 (Biographie- und Lebensweltforschung).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Behinderung und (forced) migration in Österreich : Ausgewählte Perspektiven auf die Rolle von Familien im Kontext von Bildungsentscheidungen entlang einer komplexen Intersektion. / Proyer, Michelle.

Jahrbuch Migration und Gesellschaft 2021/2022: Schwerpunkt "Familie". ed. / Hans Karl Peterlini; Jasmin Donlic. Bielefeld : transkript, 2022. p. 165-176.

Publication: Contribution to bookChapter


Berufswahl in der Adoleszenz. / Schmölz, Alexander; Gugitscher, Karin; Österle, David; Petanovitsch, Alexander; Litschel, Veronika; Löffler, Roland.

Wien : AMS Österreich, 2022.

Publication: Book


"Beyond the reach of teaching" – Differentiating the role of phenomenologically oriented vignettes in learning and teaching from phenomenon-based learning. / Agostini, Evi; Symeonidis, Vasileios.

Towards Third Generation Learning and Teaching: Contours of The New Learning. ed. / J. G. Wissema; M. A. Yülek. Anthem Press, 2022. p. 111-123.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Bildung und Berufseinstieg für Lehrer*innen mit Fluchterfahrung – Ebenen der (Nicht)Anerkennung und Ausgrenzung. / Kremsner, Gertraud; Hackl, Jacqueline; Obermayr, Tina; Pellech, Camilla; Stanišić, Jelena; Proyer, Michelle.

Menschenrechte im interdisziplinären Diskurs: Perspektiven auf Diskriminierungsstrukturen und pädagogische Handlungsmöglichkeiten. ed. / Nico Leonhardt; Robert Kruschel; Saskia Schuppener; Mandy Hauser. 1. ed. Beltz Juventa, 2022. p. 186-199.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Bildung, Verantwortung und digitale Technologien. / Swertz, Christian.

Technik und Verantwortung im Zeitalter der Digitalisierung. . ed. / Hermann Diebel-Fischer; Lutz Helmig; Maya Tischler. Rostock : Universität Rostock, 2022. p. 45-70.

Publication: Contribution to bookChapter


Biographie. / Dausien, Bettina.

Pädagogisches Vokabular in Bewegung.: Stimmen aus der Allgemeinen Erziehungswissenschaft. ed. / Milena Feldmann; Markus Rieger-Ladich; Carlotta Voß; Kai Wortmann. Weinheim, Basel : Beltz Juventa, 2022. p. 63-71.

Publication: Contribution to bookEntry for reference workpeer-review


Biographische Verknüpfungen : Zwischen biographiewissenschaftlicher Forschung, Theoriebildung und Praxisreflexion. / Rothe, Daniela (Editor); Schwendowius, Dorothee (Editor); Thoma, Nadja (Editor); Thon, Christine (Editor).

München : Campus, 2022. (Biographie- und Lebensweltforschung, Vol. 15).

Publication: Bookpeer-review


Biographische Verknüpfungen- zum Anlass und Aufbau des Bandes. / Rothe, Daniela; Schwendowius, Dorothee; Thoma, Nadja; Thon, Christine.

Biographische Verknüpfungen: Zwischen biographiewissenschaftlicher Forschung, Theoriebildung und Praxisreflexion. ed. / Daniela Rothe; Dorothee Schwendowius; Nadja Thoma; Christine Thon. Campus, 2022. p. 11-27 (Biographie- und Lebensweltforschung, Vol. 15).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


„Bitte macht das nicht!“ – Zur pädagogischen Bearbeitung antiromaistischer und homophober Artikulationen im persönlichkeitsbildenden Unterricht. / Postner, Amos Christopher.

Lehren und Lernen in Differenzverhältnissen: Interdisziplinäre und intersektionale Betrachtungen. ed. / Yalız Akbaba; Tobias Buchner; Alisha M.B. Heinemann; Doris Pokitsch; Nadja Thoma. Springer VS, 2022. p. 277-297.

Publication: Contribution to bookChapter


“But without Games it would have been somehow even grayer.” : About computer games, adolescents, and the question of opportunities for magic in the COVID-19 crisis. / Reisenhofer, Christin; Gruber, Andreas.

The magic of games. ed. / Nikolaus Koenig; Natalie Denk; Alexander Pfeiffer; Thomas Wernbacher. Edition Donau-Universität Krems, 2022. p. 197 - 250.

Publication: Contribution to bookContribution to proceedingspeer-review


Classroom Management. / Schrittesser, Ilse (Editor); Schuchart, Claudia (Editor); Thiel, Felicitas (Editor).

1 ed. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2022. (Journal für LehrerInnenbildung; No. 4, Vol. 2022).

Publication: BookCollectionpeer-review


Conclusion: Schoolteachers and the Nordic model. / Schulte, Barbara; Larsen, Jesper Eckhardt; Thue, Fredrik W.

Schoolteachers and the Nordic model: Comparative and historical perspectives. ed. / Barbara Schulte; Jesper Eckhardt Larsen; Fredrik W. Thue. Abingdon, Oxon; New York, NY : Routledge, Taylor & Francis, 2022. p. 229-239 (Oxford studies in comparative education).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Coparenting im psychoanalytischen Kontext. Ausgewählte Entwicklungslinien der psychoanalytischen Beschäftigung mit Elternschaft als einer gemeinsamen Aufgabe. . / Kapusta, Nestor. D.; Philipp, A.C.; Wininger, Michael; Datler, Wilfried.

In: Zeitschrift für Individualpsychologie, Vol. 47, No. 1, 2022, p. 6-27.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Creating Green Citizens : Einleitung. / Felder, Franziska; Drerup, Johannes; Magyar-Haas, Veronika ; Schweiger, Gottfried.

Creating Green Citizens: Bildung, Demokratie und der Klimawandel. ed. / Johannes Drerup; Franziska Felder; Veronika Magyar-Haas; Gottfried Schweiger. Berlin, Heidelberg : J. B. Metzler, 2022. p. 1-13 (Kindheit – Bildung – Erziehung. Philosophische Perspektiven).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Critical Theory, Recognition and Education. / Felder, Franziska; Ikäheimo, Heikki.

Moral Education in the 21st Century. ed. / Douglas W. Yacek; Kevin Gary; Mark E. Jonas. Cambridge University Press, 2022.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Das DFG-Netzwerk Mixed Methods und Multimethod Research in der empirischen Sozialforschung: Kurzbericht und Ausblick. In: Soziologie, Vol. 51/1, S. 80-82. / Knappertsbusch, Felix; Hense, Andrea; Langfeldt, Bettina; Schoonenboom, Judith; Vogl, Susanne.

In: Soziologie, Vol. 51, No. 1, 2022, p. 80-82.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


„Der universitäre „Schnösel“ : Ein Märchen über das Erwachen akademischer Unvernunft . / Kobesova, Zuzana; Macioszek, Frede (Editor); Knop, Julian (Editor).

Klassenfahrt: 63 persönliche Geschichten zu Klassismus und feinen Unterschieden. edition assemblage, 2022.

Publication: Contribution to bookChapter


Der Zukunft zugewandt? Lehrer:innenbildung im ausgehenden Anthropozän als fundamentalpädagogisches Problem. / Schluß, Henning.

Transformative Bildung. - SDGs in der Lehrer:innenbildung und Hochschulentwicklung. ed. / Thomas Krobath; Kerstin Schmidt-Hönig; Tanja Mikusch; Thomas Platz. Vol. 25 Wien, Krems : LIT Verlag, 2022. p. 31-41.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Developing the Meta-Inference in Mixed Methods Research through Successive Integration of Claims. / Schoonenboom, Judith.

The Routledge Handbook for Advancing Integration in Mixed Methods Research. ed. / John H. Hitchcock; Anthony .J. Onwuegbuzie. London, UK : Routledge, 2022. p. 55-70.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Die Arbeitsgemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik : Einige Überlegungen zur Frage der Institutionalisierung der Psychoanalytischen Pädagogik im außeruniversitären Bereich. / Neudecker, Barbara; Kraushofer, Tanja.

Psychoanalytische Pädagogik zwischen Theorie und Praxis: Festschrift für Wilfried Datler. ed. / Johannes Gstach; Barbara Neudecker; Kathrin Trunkenpolz. Wiesbaden : Springer VS, 2022. p. 75-94.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Die Bedeutung der Thematisierung von Inter* im Bildungskontext - Warum die Kritik an medizinischen Eingriffen allein nicht ausreicht. / Enzendorfer, Mart.

Inter*Pride. ed. / Haller, P., Pertl, L. & Ponzer, T. w_orten & meer. Verlag für verbindendes diskriminierungskritisches Handeln., 2022.

Publication: Contribution to bookChapter


Die Ethik inklusiver Bildung. / Felder, Franziska.

J. B. Metzler, 2022.

Publication: BookCollectionpeer-review


Die Formierung des intersektionalen (Forschungs-)Feldes: Eine Skizze in kartografischer Absicht. / Grenz, Sabine; Biele Mefebue, Astrid; Bührmann, Andrea Dorothea.

Handbuch Intersektionalitätsforschung. ed. / Sabine Grenz; Astrid Biele Mefebue; Andrea Bührmann. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022. p. 1-15.

Publication: Contribution to bookChapter


Disability and Democratic Education. / Felder, Franziska.

The Cambridge Handbook of Democratic Education. ed. / Julian Culp; Johannes Drerup; Douglas W. Yacek. Cambridge University Press, 2022.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Editorial. / Agostini, Evi; Stinkes, Ursula.

In: Sonderpädagogische Förderung heute, Vol. 67, No. 3, 2022, p. 233-234.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Editorial: Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung. / Kremsner, Gertraud; Bernhard, Schimek; Proyer, Michelle.

Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten.: Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2022. p. 11-24.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Einstiege, Umstiege, Aufstiege : Professionalisierungsforschung in der Lehrer*innenbildung als Herausforderung und Chance. / Schauer, Gabriele; Jesacher-Rößler, Livia; Kemethofer, David; Reitinger, Johannes; Weber, Christoph.

Einstiege, Umstiege, Aufstiege. : Professionalisierungsforschung in der Lehrer*innenbildung. Vol. 9 Münster : Waxmann Verlag, 2022. p. 13-20 (Beiträge zur Bildungsforschung, Vol. 9).

Publication: Contribution to bookChapter


Einstiege, Umstiege, Aufstiege. Professionalisierungsforschung in der Lehrer*innenbildung. / Schauer, Gabriele (Editor); Jesacher-Rößler, Livia (Editor); Kemethofer, David (Editor); Reitinger, Johannes (Editor); Weber, Christoph (Editor).

Münster : Waxmann Verlag, 2022. 334 p. (Beiträge zur Bildungsforschung, Vol. 9).

Publication: BookCollectionpeer-review


Erwachsenenbildung und MOOCs. / Schön, Sandra (Corresponding author); Aschemann, Birgit; Bisovsky, Gerhard; Edelsbrunner, Sarah; Eglseer, Doris; Kreiml, Thomas ; Lanzinger, Michael ; Reisenhofer, Christin; Steiner, Karin ; Ebner, Martin.

Hybrid, flexibel und vernetzt?: Möglichkeiten, Bedingungen und Grenzen von digitalen Lernumgebungen in der wissenschaftlichen Weiterbildung. ed. / Rudolf Egger; Stephan Witzel. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, 2022. p. 219–239 (Doing Higher Education ).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Ethos im Lehrberuf (ELBE). Manual zur Übung einer professionellen Haltung. Zum Einsatz im hochschuldidaktischen Kontext. Rödel, Severin Sales (Author); Schauer, Gabriele (Author); Christof, Eveline (Author); Agostini, Evi (Author); Brinkmann, Malte (Author); Pham Xuan, Robert (Author); Schratz, Michael (Author); Schwarz, Johanna F. (Author). 2022. Berlin, Innsbruck, Wien.

Publication: Electronic/multimedia outputWeb publication


European Semester 2021-2022 country fiche on disability equality : Austria. Naue, Ursula Juliane (Author); Flieger, Petra (Author). 2022.

Publication: Electronic/multimedia outputWeb publication


Formare insegnanti ad un ethos pedagogico. / Agostini, Evi; Zadra, Cinzia.

Atti SIPED relativi al Convegno Nazionale SIPED di Roma : "La formazione degli insegnanti: problemi, prospettive e proposte per una scuola di qualità e aperta a tutti e tutte". 2022. p. 693.

Publication: Contribution to bookContribution to proceedingspeer-review


Showing entries 101 - 150 out of 4143