Publications
Das weibliche akademische Subjekt? Re-Konstruktionen zu Biographien von Wissenschaftlerinnen*. / Hackl, Jacqueline.
Gleichstellungspolitiken revisted: Zeitgemäße Gleichstellungspolitik an der Schnittstelle zwischen Politik, Theorie und Praxis. ed. / Angela Wroblewski; Angelika Schmidt. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022. p. 259-275.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Education, nationalism and the ordering construction of the world : (Introduction to the WYBE 2022). / Tröhler, Daniel; Piattoeva , Nelli; Pinar, William F.
World Yearbook of Education 2022: Education, Schooling and the Global Universalization of Nationalism. Vol. 2022 London and New York : Routledge, Taylor & Francis, 2022. p. 1-6.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Magical enchantments and the nation’s silencing. Educational research agendas under the spell of globalization. / Tröhler, Daniel.
World Yearbook of Education 2022: Education, Schooling and the Global Universalization of Nationalism. ed. / Daniel Tröhler; Nelli Piattoeva; William F. Pinar. London and New York : Routledge, Taylor & Francis, 2022. p. 7-27 (World yearbook of education , Vol. 2022).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
World Yearbook of Education 2022 : Education, Schooling and the Global Universalization of Nationalism. / Tröhler, Daniel (Editor); Piattoeva , Nelli (Editor); Pinar, William F. (Editor).
London and New York : Routledge, Taylor & Francis, 2022. 290 p.Publication: Book › peer-review
Meta-analysis of the relationship between teachers’ self-efficacy and attitudes toward inclusive education. / Yada, Akie (Corresponding author); Leskinen, Markku; Savolainen, Hannu; Schwab, Susanne.
In: Teaching and teacher education, Vol. 109, 103521, 01.2022.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
MOOC-Gestaltung in der Erwachsenenbildung : Empfehlungen für die Gestaltung und Durchführung von Online-Kursen für Viele. / Schön, Sandra; Aschemann, Birgit; Bisovsky, Gerhard; Edelsbrunner, Sarah; Eglseer, Doris; Kreiml, Thomas ; Lanzinger, Michael ; Reisenhofer, Christin; Steiner, Karin ; Ebner, Martin.
In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs., No. 44-45, 22, 01.2022.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Social Participation of German Students with and without a Migration Background. / Hamel, Niklas; Schwab, Susanne (Corresponding author); Wahl, Sebastian.
In: Journal of Child and Family Studies, 01.2022.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Validation of the Student Version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire in Primary and Secondary Education Settings. / Knickenberg, Margarita (Corresponding author); Zurbriggen, Carmen; Schwab, Susanne.
In: Sage Open, Vol. 12, No. 1, 01.2022.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
A (Dis-)Abling Gaming Model for playful inclusion : Playing (digital) games with people with disabilities, refugees, teachers and students. / Kremsner, Gertraud; Schmölz, Alexander; Proyer, Michelle.
Gaming Disability: Disability perspectives on contemporary video games . ed. / M Kent; Katie Ellis; Tama Leaver. London : Routledge, 2022.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Allgemeine (inklusive) Pädagogik als Theorie-Praxis : 13 Bruchstücke. / Schneider-Reisinger, Robert.
Funktionen und Leistungen der Allgemeinen Pädagogik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. : Internationale Positionierungen. ed. / Ulrich Binder; Jürgen Oelkers. Münster : Waxmann Münster, 2022. p. 237-242.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Allgemeine Pädagogik : Ein Grundlegungsversuch im Anschluss an Georg Lukács. / Doblmair, Michael.
2022. 171 p.Publication: Book
Attraktive Lösungen für Open Educational Resources aus dem österreichischen Hochschulraum – ein Werkstattbericht von Open Education Austria Advanced : Mitteilungen der Vereinigung Österreichischer Bibliothekarinnen und Bibliothekare. / Hackl, Claudia; Ebner, Martin; Ganguly, Raman; Gröblinger, Ortrun; Handle-Pfeiffer, Daniel; Kopp, Michael; Schmölz, Alexander; Schön, Sandra; Zwiauer, Charlotte.
In: Mitteilungen der Vereinigung österreichischer Bibliothekarinnen und Bibliothekare, Vol. 75, No. 2, 2022.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Autobiographisches Erzählen und pädagogische Rahmung - Zur Rekonstruktion von biographisierenden Praxen am Beispiel Schulunterricht. / Postner, Amos Christopher.
Biographische Verknüpfungen: Zwischen biographiewissenschaftlicher Forschung, Theoriebildung und Praxisreflexion. ed. / Daniela Rothe; Dorothee Schwendowius; Nadja Thoma; Christine Thon. Campus, 2022. p. 339 - 356 (Biographie- und Lebensweltforschung).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Behinderung und (forced) migration in Österreich : Ausgewählte Perspektiven auf die Rolle von Familien im Kontext von Bildungsentscheidungen entlang einer komplexen Intersektion. / Proyer, Michelle.
Jahrbuch Migration und Gesellschaft 2021/2022: Schwerpunkt "Familie". ed. / Hans Karl Peterlini; Jasmin Donlic. Bielefeld : transkript, 2022. p. 165-176.Publication: Contribution to book › Chapter
Berufswahl in der Adoleszenz. / Schmölz, Alexander; Gugitscher, Karin; Österle, David; Petanovitsch, Alexander; Litschel, Veronika; Löffler, Roland.
Wien : AMS Österreich, 2022.Publication: Book
"Beyond the reach of teaching" – Differentiating the role of phenomenologically oriented vignettes in learning and teaching from phenomenon-based learning. / Agostini, Evi; Symeonidis, Vasileios.
Towards Third Generation Learning and Teaching: Contours of The New Learning. ed. / J. G. Wissema; M. A. Yülek. Anthem Press, 2022. p. 111-123.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Bildung und Berufseinstieg für Lehrer*innen mit Fluchterfahrung – Ebenen der (Nicht)Anerkennung und Ausgrenzung. / Kremsner, Gertraud; Hackl, Jacqueline; Obermayr, Tina; Pellech, Camilla; Stanišić, Jelena; Proyer, Michelle.
Menschenrechte im interdisziplinären Diskurs: Perspektiven auf Diskriminierungsstrukturen und pädagogische Handlungsmöglichkeiten. ed. / Nico Leonhardt; Robert Kruschel; Saskia Schuppener; Mandy Hauser. 1. ed. Beltz Juventa, 2022. p. 186-199.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Bildung, Verantwortung und digitale Technologien. / Swertz, Christian.
Technik und Verantwortung im Zeitalter der Digitalisierung. . ed. / Hermann Diebel-Fischer; Lutz Helmig; Maya Tischler. Rostock : Universität Rostock, 2022. p. 45-70.Publication: Contribution to book › Chapter
Biographie. / Dausien, Bettina.
Pädagogisches Vokabular in Bewegung.: Stimmen aus der Allgemeinen Erziehungswissenschaft. ed. / Milena Feldmann; Markus Rieger-Ladich; Carlotta Voß; Kai Wortmann. Weinheim, Basel : Beltz Juventa, 2022. p. 63-71.Publication: Contribution to book › Entry for reference work › peer-review
Biographische Verknüpfungen : Zwischen biographiewissenschaftlicher Forschung, Theoriebildung und Praxisreflexion. / Rothe, Daniela (Editor); Schwendowius, Dorothee (Editor); Thoma, Nadja (Editor); Thon, Christine (Editor).
München : Campus, 2022. (Biographie- und Lebensweltforschung, Vol. 15).Publication: Book › peer-review
Biographische Verknüpfungen- zum Anlass und Aufbau des Bandes. / Rothe, Daniela; Schwendowius, Dorothee; Thoma, Nadja; Thon, Christine.
Biographische Verknüpfungen: Zwischen biographiewissenschaftlicher Forschung, Theoriebildung und Praxisreflexion. ed. / Daniela Rothe; Dorothee Schwendowius; Nadja Thoma; Christine Thon. Campus, 2022. p. 11-27 (Biographie- und Lebensweltforschung, Vol. 15).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
„Bitte macht das nicht!“ – Zur pädagogischen Bearbeitung antiromaistischer und homophober Artikulationen im persönlichkeitsbildenden Unterricht. / Postner, Amos Christopher.
Lehren und Lernen in Differenzverhältnissen: Interdisziplinäre und intersektionale Betrachtungen. ed. / Yalız Akbaba; Tobias Buchner; Alisha M.B. Heinemann; Doris Pokitsch; Nadja Thoma. Springer VS, 2022. p. 277-297.Publication: Contribution to book › Chapter
“But without Games it would have been somehow even grayer.” : About computer games, adolescents, and the question of opportunities for magic in the COVID-19 crisis. / Reisenhofer, Christin; Gruber, Andreas.
The magic of games. ed. / Nikolaus Koenig; Natalie Denk; Alexander Pfeiffer; Thomas Wernbacher. Edition Donau-Universität Krems, 2022. p. 197 - 250.Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review
Challenges in School-To-Work Transition: Perspectives on Individual, Institutional, and Structural Inequalities : Special Issue der Zeitschrift "Social Inclusion". / Wöhrer, Veronika (Editor); Schels, Brigitte Katrin (Editor).
In: Social Inclusion, Vol. 10, No. 2, 2022.Publication: Contribution to journal › Editorial › peer-review
Classroom Management. / Schrittesser, Ilse (Editor); Schuchart, Claudia (Editor); Thiel, Felicitas (Editor).
1 ed. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2022. (Journal für LehrerInnenbildung; No. 4, Vol. 2022).Publication: Book › Collection › peer-review
Conclusion: Schoolteachers and the Nordic model. / Schulte, Barbara; Larsen, Jesper Eckhardt; Thue, Fredrik W.
Schoolteachers and the Nordic model: Comparative and historical perspectives. ed. / Barbara Schulte; Jesper Eckhardt Larsen; Fredrik W. Thue. Abingdon, Oxon; New York, NY : Routledge, Taylor & Francis, 2022. p. 229-239 (Oxford studies in comparative education).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Coparenting im psychoanalytischen Kontext. Ausgewählte Entwicklungslinien der psychoanalytischen Beschäftigung mit Elternschaft als einer gemeinsamen Aufgabe. . / Kapusta, Nestor. D.; Philipp, A.C.; Wininger, Michael; Datler, Wilfried.
In: Zeitschrift für Individualpsychologie, Vol. 47, No. 1, 2022, p. 6-27.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Creating Green Citizens : Einleitung. / Felder, Franziska; Drerup, Johannes; Magyar-Haas, Veronika ; Schweiger, Gottfried.
Creating Green Citizens: Bildung, Demokratie und der Klimawandel. ed. / Johannes Drerup; Franziska Felder; Veronika Magyar-Haas; Gottfried Schweiger. Berlin, Heidelberg : J. B. Metzler, 2022. p. 1-13 (Kindheit – Bildung – Erziehung. Philosophische Perspektiven).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Critical Theory, Recognition and Education. / Felder, Franziska; Ikäheimo, Heikki.
Moral Education in the 21st Century. ed. / Douglas W. Yacek; Kevin Gary; Mark E. Jonas. Cambridge University Press, 2022.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Das DFG-Netzwerk Mixed Methods und Multimethod Research in der empirischen Sozialforschung: Kurzbericht und Ausblick. In: Soziologie, Vol. 51/1, S. 80-82. / Knappertsbusch, Felix; Hense, Andrea; Langfeldt, Bettina; Schoonenboom, Judith; Vogl, Susanne.
In: Soziologie, Vol. 51, No. 1, 2022, p. 80-82.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Datenschutz in der Volksschule und elterliche Vertragsfreiheit. Hinweise für die schulische Praxis. . / Swertz, Christian.
In: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik, Vol. 59, No. 3, 2022.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
„Der universitäre „Schnösel“ : Ein Märchen über das Erwachen akademischer Unvernunft . / Kobesova, Zuzana; Macioszek, Frede (Editor); Knop, Julian (Editor).
Klassenfahrt: 63 persönliche Geschichten zu Klassismus und feinen Unterschieden. edition assemblage, 2022.Publication: Contribution to book › Chapter
Der Zukunft zugewandt? Lehrer:innenbildung im ausgehenden Anthropozän als fundamentalpädagogisches Problem. / Schluß, Henning.
Transformative Bildung. - SDGs in der Lehrer:innenbildung und Hochschulentwicklung. ed. / Thomas Krobath; Kerstin Schmidt-Hönig; Tanja Mikusch; Thomas Platz. Vol. 25 Wien, Krems : LIT Verlag, 2022. p. 31-41.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Developing the Meta-Inference in Mixed Methods Research through Successive Integration of Claims. / Schoonenboom, Judith.
The Routledge Handbook for Advancing Integration in Mixed Methods Research. ed. / John H. Hitchcock; Anthony .J. Onwuegbuzie. London, UK : Routledge, 2022. p. 55-70.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Die Arbeitsgemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik : Einige Überlegungen zur Frage der Institutionalisierung der Psychoanalytischen Pädagogik im außeruniversitären Bereich. / Neudecker, Barbara; Kraushofer, Tanja.
Psychoanalytische Pädagogik zwischen Theorie und Praxis: Festschrift für Wilfried Datler. ed. / Johannes Gstach; Barbara Neudecker; Kathrin Trunkenpolz. Wiesbaden : Springer VS, 2022. p. 75-94.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Die Bedeutung der Thematisierung von Inter* im Bildungskontext - Warum die Kritik an medizinischen Eingriffen allein nicht ausreicht. / Enzendorfer, Mart.
Inter*Pride. ed. / Haller, P., Pertl, L. & Ponzer, T. w_orten & meer. Verlag für verbindendes diskriminierungskritisches Handeln., 2022.Publication: Contribution to book › Chapter
Die Ethik inklusiver Bildung. / Felder, Franziska.
J. B. Metzler, 2022.Publication: Book › Collection › peer-review
Die Formierung des intersektionalen (Forschungs-)Feldes: Eine Skizze in kartografischer Absicht. / Grenz, Sabine; Biele Mefebue, Astrid; Bührmann, Andrea Dorothea.
Handbuch Intersektionalitätsforschung. ed. / Sabine Grenz; Astrid Biele Mefebue; Andrea Bührmann. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022. p. 1-15.Publication: Contribution to book › Chapter
Disability and Democratic Education. / Felder, Franziska.
The Cambridge Handbook of Democratic Education. ed. / Julian Culp; Johannes Drerup; Douglas W. Yacek. Cambridge University Press, 2022.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Editorial. / Agostini, Evi; Stinkes, Ursula.
In: Sonderpädagogische Förderung heute, Vol. 67, No. 3, 2022, p. 233-234.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Editorial: Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung. / Kremsner, Gertraud; Bernhard, Schimek; Proyer, Michelle.
Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten.: Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2022. p. 11-24.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Einsätze feministischer Erkenntnistheorie für partizipative Forschung im Kontext sozialer Ungleichheit : Anerkennung aus forschungsethischer und epistemologischer Sicht. / Tanzer, Lena; Fasching, Helga.
In: Forum Qualitative Sozialforschung, Vol. 23, No. 1, 24, 2022.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Einstiege, Umstiege, Aufstiege : Professionalisierungsforschung in der Lehrer*innenbildung als Herausforderung und Chance. / Schauer, Gabriele; Jesacher-Rößler, Livia; Kemethofer, David; Reitinger, Johannes; Weber, Christoph.
Einstiege, Umstiege, Aufstiege. : Professionalisierungsforschung in der Lehrer*innenbildung. Vol. 9 Münster : Waxmann Verlag, 2022. p. 13-20 (Beiträge zur Bildungsforschung, Vol. 9).Publication: Contribution to book › Chapter
Einstiege, Umstiege, Aufstiege. Professionalisierungsforschung in der Lehrer*innenbildung. / Schauer, Gabriele (Editor); Jesacher-Rößler, Livia (Editor); Kemethofer, David (Editor); Reitinger, Johannes (Editor); Weber, Christoph (Editor).
Münster : Waxmann Verlag, 2022. 334 p. (Beiträge zur Bildungsforschung, Vol. 9).Publication: Book › Collection › peer-review
Erwachsenenbildung und MOOCs. / Schön, Sandra (Corresponding author); Aschemann, Birgit; Bisovsky, Gerhard; Edelsbrunner, Sarah; Eglseer, Doris; Kreiml, Thomas ; Lanzinger, Michael ; Reisenhofer, Christin; Steiner, Karin ; Ebner, Martin.
Hybrid, flexibel und vernetzt?: Möglichkeiten, Bedingungen und Grenzen von digitalen Lernumgebungen in der wissenschaftlichen Weiterbildung. ed. / Rudolf Egger; Stephan Witzel. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, 2022. p. 219–239 (Doing Higher Education ).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Publication: Electronic/multimedia output › Web publication
Publication: Electronic/multimedia output › Web publication
Publication: Electronic/multimedia output › Web publication
Facilitating optimal learning from primary school to higher education: Instructional quality, learning approaches, personality, parenting style and educational hope. / Schwab, Susanne.
In: Educational Psychology, Vol. 42, No. 9, 2022, p. 1065-1067.Publication: Contribution to journal › Editorial › peer-review
Formare insegnanti ad un ethos pedagogico. / Agostini, Evi; Zadra, Cinzia.
Atti SIPED relativi al Convegno Nazionale SIPED di Roma : "La formazione degli insegnanti: problemi, prospettive e proposte per una scuola di qualità e aperta a tutti e tutte". 2022. p. 693.Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review