Mag. Dr. phil. Alexander Schmölz, Bakk.
prefers his coffee best white and "gspritzt" or totally black. He is scientific assistant (post doc) at the department of media education in the Department of Education at the University of Vienna and managing director of Österreichischen Instituts für Berufsbildungsforschung (ÖIBF).
He does research and teaches in the field of digitalisation, digital competences and media didactics, among other things focusing on game based learning, creativity and inclusion.
E-Mail: alexander.schmoelz@univie.ac.at
Landline: +43-1-4277-46746
efax: +43-1-4277-846746
Sensengasse 3a
3rd floor/room 03.12
1090 Wien
Current projects: Europa in der Krise - Digitale Inklusion
Closed Projects: Intuitel, LD-Skills, Wise Humanising Creativity
Publications
Showing entries 1 - 10 out of 87
2024
Kremsner G, Schmölz A, Proyer M. Against the Rules – Disrupting and Reassessing Discursive Practices of Playfulness. Disability & Society. 2024;39(3):620-641. Epub 2022 May 6. doi: 10.1080/09687599.2022.2072707
Mayerl M, Lachmayr N, Schmölz A. Betriebliche Weiterbildung im Kontext sozialer Ungleichheit. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. 2024;2024(51):76-84.
2023
Schmoelz A, Geppert C, Schwarz S, Svecnik E, Koch J, Bieg T et al. Assessing the Second-Level Digital Divide in Austria: A Representative Study on Demographic Differences in Digital Competences. Digital Education Review. 2023 Dec;(44):61-75. doi: 10.1344/der.2023.44.61-75
Schmoelz A. Digital Humanism, Progressive Neoliberalism and the European Digital Governance System for Vocational and Adult Education. Journal of Adult and Continuing Education. 2023 Nov;29(2):735-759. Epub 2023 Feb 28. doi: 10.1177/14779714231161449
Schön S, Ebner M, Berger E, Brandhofer G, Gröblinger O, Jadin T et al. Weiterbildung und Zertifizierung von Lehrenden. Varianten der Absprachen und Hochschulkooperation im deutschsprachigen Raum. In Uncertainty in Higher Education. Vol. Studienreihe Hochschulforschung Österreich. Waxmann Verlag. 2023. p. 233-248
Schön S, Ebner M, Berger E, Brandhofer G, Edelsbrunner S, Gröblinger O et al. Development of an Austrian OER Certification for Higher Education Institutions and Their Employees. In Otto D, Scharnberg G, Kerres M, Zawacki-Richter O, editors, Distributed Learning Ecosystems: Concepts, Resources, and Repositories. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH. 2023. p. 161-182 doi: 10.1007/978-3-658-38703-7_9
Freund L, Bertel D, Himmelsbach J, Schwarz S, Schmölz A. Digital Agency: Zum Fehlen grundlagentheoretischer und intersektionaler Perspektiven im Konzept von digitaler Handlungsmacht. Medienimpulse. 2023;61(2). doi: 10.21243/mi-02-23-03
Ebner M, Ganguly R, Gröblinger O, Hackl C, Handle-Pfeiffer D, Kopp M et al. Handlungsfelder und attraktive Lösungen für Open Educational Resources im österreichischen Hochschulraum Ergebnisse aus dem Projekt Open Education Austria Advanced. Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 2023;18:181-198. doi: 10.3217/ZFHE-SH-HL/10
Domany-Funtan U, Schmölz A, Nárosy T. Impulsbericht Berufliche Bildung: Digitale Kompetenzen und lebenslanges Lernen Eine Standortbestimmung aus österreichischer Sicht. In Sigl K, editor, Nachhaltigkeit und Digitalisierung – (k)ein unternehmerisches Dilemma: Zukunftsbilder und Impulsberichte. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag Berlin-Heidelberg. 2023. p. 183-193 doi: 10.1007/978-3-662-66815-3_19
Schmölz A, Möhlen L-K, Kayali F, Günther EA, Proyer M, Kremsner G. Spielarten von Behinderung: Theoretische Zugänge und pädagogische Praxis zu digitalen Spielen. In Betz J, Schluchter J-R, editors, Schulische Medienbildung und Digitalisierung im Kontext von Behinderung und Benachteiligung. 1. ed. Weinheim: Beltz Verlag. 2023. p. 261-279
Lectures
Showing entries 11 - 20 out of 27
Lehr-/Lernkonzepte zur Förderung von Ko-Kreativität
Alexander Schmölz
ENIS
Conference,
Talk or oral contribution
29.1.2015 - 29.1.2015
Applied Pedagogical Ontology in Moodle.
Alexander Schmölz
EC-TEL 2014
Conference,
Talk or oral contribution
18.9.2014 - 18.9.2014
Der didaktische Raum von INTUITEL. Ein pädagogisches Konzept für ein ontologiebasiertes adaptives intelligentes tutorielles LMS-Plugin.
Alexander Schmölz
GGMW14 - 22. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft
Conference,
Talk or oral contribution
3.9.2014 - 3.9.2014
INTUITEL - Intelligent Tutorial Interface for Technology Enhanced Learning.
Alexander Schmölz
22nd Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization, UMAP 2014
Conference,
Talk or oral contribution
8.7.2014 - 8.7.2014
A SMS with a KISS. Towards a Pedagogical Design of a Metadata System for Adaptive Learning Pathways.
Alexander Schmölz
EdMedia 2014
Conference,
Talk or oral contribution
25.6.2014 - 25.6.2014
Applied Pedagogical Ontology in Moodle for INTUITEL
Christian Swertz
,
Alexandra Forstner
,
Alexander Schmölz
,
Alessandro Barberi
,
Elena Verdu
,
Luisa M. Regueras
,
Maria J. Verdu
,
Juan Pablo De Castro
,
Peter Henning
9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014
Conference,
Poster presentation
..2014 - ..2014
Zeitschrift für Hochschulentwicklung (Journal)
Alexander Schmölz
Publication peer-review
12.12.2013 - 12.12.2013
Recommending Inquiry-based learning within adaptive E-learning systems
Alexander Schmölz
International Conference of Education, Research and Innovation
Conference,
Talk or oral contribution
19.11.2013 - 19.11.2013
SCENARIOS AS PEDAGOGICAL DEVICES: DESIGNING ACTIVITIES FOR GAME-BASED LEARNING
Alexander Schmölz
International Conference of Education, Research and Innovation
Conference,
Talk or oral contribution
18.11.2013 - 18.11.2013
Does Artificial Tutoring foster Inquiry-Based Learning?
Alexander Schmölz
Conference of the International Organisation for Science and Technology Education
Conference,
Talk or oral contribution
31.10.2013 - 31.10.2013
Showing entries 11 - 20 out of 27