Veröffentlichungen
2022
Tönnies‘ Nietzschekritik. Eine medienpädagogische Lektüre. / Swertz, Christian.
in: MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Band 60, Nr. 3, 2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Transforming language brokering policies at school: Learning from students with transnational biographies. / Thoma, Nadja; Draxl, Anna-Katharina.
in: European Educational Research Journal, 2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Turkiyenin Yeni Erken Cocukluk Egitimi Kurumlari: Islami Anaokullari. / Ertem, Ece Cihan.
Tarihin Donusumu, Donusumun Tarihi. Hrsg. / Gözde Orhan. Istanbul : Altinbas University Press, 2022. S. 370-392.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
Undergraduate Research: The Psychological View. / Reitinger, Johannes; Altrichter, Herbert.
The Cambridge Handbook of Undergraduate Research. Hrsg. / Harald A. Mieg; Elizabeth Ambos; Angela Brew. Cambridge : Cambridge University Press, 2022. S. 46-58 (Cambridge Handbooks in Education).Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
Ungeboren und ausgestopft: Tierembryonen der Linck-Sammlung zwischen Naturalienkabinett und Lehrsammlung. / Ross, Alan Sioltaich.
Wunderkammer Waldenburg. Hrsg. / Fanny Stoye; Sandy Nagy; Katja Mieth. 2022.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband
Universität. / Schildermans, Hans.
Schlüsselbegriffe der Allgemeinen Erziehungswissenschaft. Pädagogisches Vokabular in Bewegung. 2022.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
Veränderungen fordern – nachhaltiger leben? Der Umweltaktivismus der Jugendbewegung Fridays for Future. / Daniel, Antje; Deutschmann, Anna.
in: SWS-Rundschau, Band 2022, Nr. 2, 2022, S. 132-154.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel
Vignette Research: An Austrian phenomenological approach to empirical research. / Agostini, Evi; Peterlini, Hans Karl.
Education in Europe. Contemporary Approaches across the Continent. Hrsg. / Thomas Feldges. Routledge, 2022. S. 149.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
Vorwort. In: Prostitution und Sexarbeit, GENDER, Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft. / Grenz, Sabine; Mauer, Heike ; Behrmann, Nicola; Lücke, Martin; Sammern, Romana.
in: Gender - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, Band 14, Nr. 1, 2022, S. 7-10.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Wie beginnen? Eine Fallstudie über das Einführen in das Studium der Bildungswissenschaft im Projekt StEOP+ | Praxis des Studierens (Universität Wien). / Kobesova, Zuzana.
in: Pädagogische Horizonte, Band 6, Nr. 2, 2022, S. 1-14.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Zur Methodologie und Praxis einer reflexiven Biographieforschung. Kursorische Gedanken (nicht nur) zur Bildungsforschung im Kontext von Flucht und Migration. / Dausien, Bettina.
Migrationsgesellschaft- Rassismus- Bildung. Hrsg. / David Füllekruss; Veronika Kourabas; Daniel Krenz-Dewe; Radhika Natarajan; Vanessa Ohm. 1. Aufl. Weinheim, Basel : Beltz Juventa, 2022. S. 163-190.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
2021
Veröffentlichung: Elektronische/multimediale Veröffentlichung › Multimediale Veröffentlichung
Comment apprendre à nouveau ? La recherche comme pratique d’étude. / Schildermans, Hans.
in: Multitudes, Band 85, Nr. 4, 24.12.2021, S. 247-251.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
'CrEEd for Future Schools' : An actualization of the school improvement concept CrEEd for Schools in consideration of epochal key problems . / Reitinger, Johannes; Pürstinger, Agnes; Oyrer, Susanne.
in: Schule verantworten: Führungskultur Innovation Autonomie, Band 1, Nr. 3, 23.12.2021, S. 36-51.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Ensuring equitable opportunities for socioeconomically disadvantaged students in Italy and Austria during the first wave of the COVID-19 pandemic : A qualitative analysis of educational policy documents. / Gross, Barbara; Francesconi, Denis; Agostini, Evi.
in: Italian Journal of Educational Research, Nr. 27, 23.12.2021, S. 27–39.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Social-Emotional Learning Interventions for Students With Special Educational Needs: A Systematic Literature Review. / Hassani, Sepideh; Schwab, Susanne.
in: Frontiers in Education, Band 6, 808566, 21.12.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Review › Peer-Review
Austrian Elementary School Teachers’ Perception of Professional Challenges During Emergency Distance Teaching due to COVID-19. / Woltran, Flora; Chan, Ralph; Lindner, Katharina-Theresa; Schwab, Susanne.
in: Frontiers in Education, Band 6, 759541, 16.12.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Das Streckennetz der Metro und seine Passagiere : Theoretische und methodologische Argumente für eine biographieanalytische Perspektive in der Hochschulforschung. / Dausien, Bettina.
Entwicklungen im Feld der Hochschule.: Grundlegende Perspektiven, Steuerungen, Übergänge und Ungleichheiten. Hrsg. / Helmut Bremer; Andrea Lange-Vester. Weinheim Basel : Beltz Juventa, 2021. S. 41-61 (Bildungssoziologische Beiträge).Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
New routines under new conditions : social and cultural implications of the COVID-19 pandemic. / Waechter, Natalia; Steiber, Nadia; Schindler, Larissa; Höllinger, Franz.
in: Österreichische Zeitschrift für Soziologie (ÖZS), Band 46, Nr. 4, 14.12.2021, S. 347–351.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Editorial › Peer-Review
Avatare für Gebärdensprache: Erarbeitung eines Best Practice Leitfadens. / Krausneker, Verena; Schügerl, Sandra.
2021. 46. Österreichische Linguistik-Tagung, Wien, Österreich.Veröffentlichung: Beitrag zu Konferenz › Sonstiger Konferenzbeitrag › Peer-Review
Inclusion of multilingual students—teachers’ perceptions on language support models. / Gitschthaler, Marie; Kast, Julia; Corazza, Rupert; Schwab, Susanne.
in: International Journal of Inclusive Education, 10.12.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
The Seduction of Youth: Print Culture and Homosexual Rights in the Weimar Republic. / Connors Jackman, Michael.
in: NORMA, International Journal for Masculinity Studies , 07.12.2021.Veröffentlichung: Anderer Beitrag in Periodikum › Rezension
„Bleib, wie du bist, auch wenn sie sagen, dass Du nichts bist!“ : Methodologische Überlegungen zu Anrufungen, Aneignungen und Transformationen im Kontext von akademischem Habitus. / Brehm, Alina; Petrik, Flora.
Entwicklungen im Feld der Hochschule. Hrsg. / Helmut Bremer; Andrea Lange-Vester. Weinheim : Beltz Juventa, 2021. S. 123-136.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Konferenzband › Peer-Review
Ethnographic Spectres : Representing the Recent Past of Sexual Liberation. / Connors Jackman, Michael.
in: Ethnography: international, interdisciplinary forum for the ethnographic study of social and cultural change, Band 22, Nr. 4, 12.2021, S. 432-450.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Psychometric Properties of the Beach Center Family Quality of Life Scale: Arabic Version. / Alnahdi, Ghaleb H. (Korresp. Autor*in); Schwab, Susanne; Elhadi, Ayman.
in: Journal of Child and Family Studies, Band 30, Nr. 12, 12.2021, S. 3131-3140.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Wenn ich groß bin... Zuschreibungen als Voraussetzung akademischer Karrieren. / Kobesova, Zuzana.
in: Forum Wissenschaft, Nr. 4, 12.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Student Teachers’ Emancipatory Portfolio (STeEP) : Studierendenseitig selbstbestimmte Konzeptentwicklung für Portfolioarbeit in der Lehrer*innenbildung. / Reitinger, Johannes; Hoffelner, Alexander; Paudel, Florentine; Paljakka, Antonia; Martin, Annika; Bumberger, Barbara.
in: Pädagogische Horizonte, Band 5, Nr. 2, 18.11.2021, S. 267-292.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Teacher Handbook On Diversity and Inclusion in School Introduction and Ideas for Everyday Teaching. / Proyer, Michelle; Reisenbauer, Simon; Boonyakarn, Tamala; Sriwanyong, Siriparn.
2021.Veröffentlichung: Buch › Peer-Review
Challenging Choices: Canada's Population Control in the 1970s (McGill-Queen's Associated Medical Services Studies in the History of Medicine, Health, and Society) (2020, Montreal: McGill-Queen's University Press) Erika Dyck and Maureen K. Lux. / Connors Jackman, Michael.
in: H-Net Reviews, 11.2021, S. 1–7.Veröffentlichung: Anderer Beitrag in Periodikum › Rezension
Development of Teachers’ Emotional Adjustment Performance Regarding Their Perception of Emotional Experience and Job Satisfaction During Regular School Operations, the First and the Second School Lockdown in Austria. / Lindner, Katharina-Theresa; Savolainen, Hannu; Schwab, Susanne.
in: Frontiers in Psychology, Band 12, 702606, 11.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Education for Sustainable Development : Impact and Blind Spots within Different Routes in Austrian Teacher Education. / Hobusch, Ulrich; Froehlich, Dominik Emanuel.
in: Sustainability, Band 13, Nr. 21, 11585, 11.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Die Jugend von heute: Antidiskriminierung und Umweltschutz sind wichtig. / Wöhrer, Veronika (Interviewpartner*in).
in: uni:view, 19.10.2021.Veröffentlichung: Anderer Beitrag in Periodikum › Interview
Multimodal Video-Feedback : A Promising way of Giving Feedback on Student Research. / Froehlich, Dominik Emanuel; Guias, Dorothea.
in: Frontiers in Education, Band 6, 763203, 19.10.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
The EU's Education Policy Response to the Covid-19 Pandemic: A Discourse and Content Analysis. A Discourse and Content Analysis. / Symeonidis, Vasileios; Francesconi, Denis; Agostini, Evi.
in: Center for Educational Policy Studies Journal, Band 11, Nr. Special Issue, 15.10.2021, S. 89-115.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Classroom behavioural climate in inclusive education – a study on secondary students’perceptions. / Hoffmann, Lisa; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Schwab, Susanne (Korresp. Autor*in).
in: Journal of Research in Special Educational Needs, Band 21, Nr. 4, 10.2021, S. 312-322.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
CrEEd for Schools. Partizipative Schulentwicklung auf drei Ebenen. Vortrag im Rahmen des wissenschaftlichen Studientages „HoFo meets PH forscht“ an der Privaten Pädagogischen Hochschule der Diözese Linz (PHDL). / Oyrer, Susanne; Reitinger, Johannes; Hauer, Beatrix Maria; Keplinger, Gudrun.
2021. Wssenschaftlicher Studientag „HoFo meets PH forscht“, Linz, Österreich.Veröffentlichung: Beitrag zu Konferenz › Sonstiger Konferenzbeitrag
Multi-Informant Assessment of Bullying in Austrian Schools. / Paljakka, Antonia (Korresp. Autor*in); Schwab, Susanne; Zurbriggen, Carmen.
in: Frontiers in Educational Psychology, Band 6, 712318, 30.09.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Ever more parents in polyamorous families : A new materialist typology of parenting practices and division of work. / Schadler, Cornelia.
in: Sexualities: studies in culture and society , 16.09.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Differentiation and Grouping Practices as a Response to Heterogeneity – Teachers’ Implementation of Inclusive Teaching Approaches in Regular, Inclusive and Special Classrooms. / Lindner, Katharina-Theresa; Nusser, Lena; Gehrer, Karin; Schwab, Susanne.
in: Frontiers in Psychology, Band 12, 676482, 10.09.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
The Positive Impact of Joint Activities on Students Attitudes Toward Peers With Disabilities. / Alnahdi, Ghaleb H.; Schwab, Susanne; Elahdi, Ayman; Alnahdi, Aminah H.
in: Frontiers in Psychology, Band 12, 690546, 08.09.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Qualitativ, partizipativ und reflexiv: Partizipative Kooperation am inklusiven Bildungsübergang erforschen. / Felbermayr, Katharina; Fasching, Helga; Engler, Simone.
Bildung im gesellschaftlichen Wandel – Qualitative Forschungszugänge und Methodenkritik. Hrsg. / Juliane Engel; André Epp; Julia Lipkina; Sebastian Schinkel; Henrike Terhart; Anke Wischmann. 1. Aufl. Barbara Budrich, 2021. S. 193-209 (Qualitative Bildungs- und Biographieforschung : Schriftenreihe der DGfE-Kommission, Band 6).Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
Konnektivität : Über die Bedeutung von Zusammenarbeit in der virtuellen Welt. / Fritz, Judith (Herausgeber*in); Tomaschek, Nino (Herausgeber*in); Hartner-Tiefenthaler, Martina; Lobnig, Hubert; Gogola, Michael; Grenz, Tilo; Gremsl, Thomas; Paar, Elisabeth; Stöger, Karl; Zafari, Setareh; Koeszegi, Sabine; Filzmoser, Michael; Kubicek, Bettina; Altmanninger, Agnes; Pfadenhauer, Michaela; Stamboliev, Eugenia; Peschl, Markus F.; Bottaro, Gloria Maria; Schönberg, Armin; Franz, Yvonne; Heintel, Martin; Fasching, Helga; Felbermayr, Katharina; Hubmayer, Astrid; Riegler, Maria; Scholz, Markus; Damoser, Wolfgang; Jarmai, Katharina.
1. Aufl. Münster : Waxmann Verlag, 2021. 246 S. (University - Society - Industry: Beiträge zum lebensbegleitenden Lernen und Wissenstransfer, Band 10).Veröffentlichung: Buch › Sammelband
HRM Policies' Impact on Employees' Employability : The Role of Age Climate and the Offering of Developmental Measures. / Schrimpf, Marlene; Froehlich, Dominik Emanuel; Venegas, Barbara Covarrubias.
in: Administrative sciences, Band 11, Nr. 3, 79, 09.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Parents’ attitudes towards students with a background of migration : Does the background of migration matter? / Kast, Julia; Lehofer, Mike; Tanzer, Norbert; Hagn, Joachim; Schwab, Susanne.
in: Studies in Educational Evaluation, Band 70, 101014, 09.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
The “educated teacher” : Joint (self-)reflection on translatability between anthropology and teacher education. / Markom, Christa; Tosic, Jelena.
in: Teaching anthropology : TA : a journal of the Royal Anthropological Institute, Band 10, Nr. 3, 01.08.2021, S. 46-58.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Intersectional Aspects of Education at the Nexus of Disability and Forced Migration: Perspectives of Parents, Educational Experts, and School Authorities in Greater Vienna. / Subasi Singh, Seyda; Pellech, Camilla; Gutschik, Alexandra; Proyer, Michelle; O'Rourke, Iris Maureen.
in: Education Sciences, Band 11, Nr. 8, 423, 08.2021.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Repräsentanzen der Shoah : Über ein Café für Überlebende und die Gegenwart der Vergangenheit. / Brehm, Alina.
Psychosozial-Verlag, 2021. 248 S.Veröffentlichung: Buch › Peer-Review
Inclusion does not solely apply to students with disabilities: Pre-service teachers’ attitudes towards inclusive schooling of all students. / Schwab, Susanne; Resch, Katharina; Alnahdi, Ghaleb H.
in: International Journal of Inclusive Education, 30.07.2021, S. 1-17.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Responsive Leadership within Professional Learning Networks for Sustainable Professional Learning. / Jesacher-Rößler, Livia; Agostini, Evi (Korresp. Autor*in).
in: Professional Development in Education, Band 48, Nr. 3, 18.07.2021, S. 364-378.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
The Case Comparison Table : A Joint Display for Constructing and Sorting Simple Tables as Mixed Analysis. / Schoonenboom, Judith; Johnson, R. Burke.
The Routledge Reviewer's Guide to Mixed Methods Analysis. Hrsg. / Anthony J. Onwuegbuzie; R. Burke Johnson. 1. Aufl. New York, NY : Routledge, 2021. S. 277-287.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review