Veröffentlichungen
2022
Imperial Travels Of National Thought Styles : Traces Of German Idealism In Austria From The 19th Century Onwards. / Fox, Stephanie.
Histories of Educational Technologies: Cultural and Social Dimensions of Pedagogical Objects. Hrsg. / Simonetta Polenghi; Anna Debè. Lecce : Pensa multimedia, 2022. S. 173-174.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Konferenzband › Peer-Review
Veröffentlichung: Elektronische/multimediale Veröffentlichung › Radiosendung
Handbuch Intersektionalitätsforschung. / Biele Mefebue, Astrid (Herausgeber*in); Bührmann, Andrea (Herausgeber*in); Grenz, Sabine (Herausgeber*in); En, Boka (Mitwirkende*r); Jäntschi, Katharina (Mitwirkende*r).
1 Aufl. Wiesbaden : Springer VS, Wiesbaden, 2022. 609 S.Veröffentlichung: Buch › Sammelband › Peer-Review
Barriere(n) aus einer allgemein-inklusionspädagogischen Perspektive. / Schneider-Reisinger, Robert.
in: Erziehung und Unterricht: österreichische pädagogische Zeitschrift, Band 172, Nr. 7-8, 11.2022, S. 479-489.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Post-secular Feminist Research: The Concept of “lived” religion and double critique. / Grenz, Sabine.
in: Religion and Transformation in Contemporary European Society, 11.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Tavistock Observation Method (TOM) im Kontext von Forschung. / Trunkenpolz, Kathrin; Reisenhofer, Christin.
Psychoanalytische Pädagogik zwischen Theorie und Praxis: Festschrift für Wilfried Datler. Hrsg. / Johannes Gstach; Barbara Neudecker; Kathrin Trunkenpolz. Wiesbaden : Springer VS, 2022. S. 239-265.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband
Exploring inclusive education in times of COVID-19: An international comparison of German, Austrian and Portuguese teachers. / Letzel-Alt, Verena (Korresp. Autor*in); Pozas, Marcela; Schwab, Susanne; Schneider, Christoph; Lindner, Katharina-Theresa; Dias, Paulo; Cadime, Irene.
in: Frontiers in Education, Band 7, 969737, 10.10.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Social participation in the context of inclusive education: primary school students’ friendship networks from students’ and teachers’ perspectives. / Schwab, Susanne; Lindner, Katharina-Theresa; Helm, Christoph; Hamel, Niklas; Markus, Stefan.
in: European Journal of Special Needs Education, Band 37, Nr. 5, 10.2022, S. 834-849.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Georg Hans Neuweg (2022): Lehrerbildung. Zwölf Denkfiguren im Spannungsfeld von Wissen und Können. Münster: Waxmann. 336 Seiten. / Breinbauer, Ines Maria.
in: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, Band 98, Nr. 4, 30.09.2022, S. 399-408.Veröffentlichung: Anderer Beitrag in Periodikum › Rezension
From national exceptionalism to national imperialism. Changing motives of comparative education. / Tröhler, Daniel.
in: Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Band 43, Nr. 3, 12.09.2022, S. 441-459.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Sexism, Racism and the Assumption of Insanity : Implications of Conducting Research with Persons with New-Metaphysical, Religious or Spiritual Interests. / Grenz, Sabine.
in: Religion & Gender, 17.08.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Georg Hans Neuweg (2022): Lehrerbildung. / Breinbauer, Ines Maria.
in: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, Band 98, Nr. 3, 11.08.2022, S. 399-403.Veröffentlichung: Anderer Beitrag in Periodikum › Rezension
„Aus Geschichten lernen“ – Biographieforschung als wissenschaftliches Programm jenseits der Methodenfrage. / Dausien, Bettina.
Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche : Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung. Hrsg. / Thorsten Fuchs; Christine Demmer; Christine Wiezorek. Barbara Budrich, 2022. S. 71-97 (Qualitative Bildungs- und Biographieforschung : Schriftenreihe der DGfE-Kommission, Band 5).Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer-Review
On Problematic Situations and Problematizations: Study Practices and the Pragmatics of a World to‐Be‐Made. / Schildermans, Hans.
in: Educational Theory, Band 72, Nr. 4, 08.2022, S. 455-471.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Primary school students’ attitudes towards peers displaying hyperactivity: Examining impacts of homophily and inter-group contact on students’ social inclusion. / Hassani, Sepideh (Korresp. Autor*in); Schwab, Susanne; Boda, Zsofia.
in: Social Development, Band 31, Nr. 3, 08.2022, S. 765-781.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Symposium Introduction: On Pragmatism's Potential for Making Futures in Troubled Times. / Schildermans, Hans.
in: Educational Theory, Band 72, Nr. 4, 08.2022, S. 403-410.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Teachers’ Implementation of Inclusive Teaching Practices as a Potential Predictor for Students’ Perception of Academic, Social and Emotional Inclusion. / Alnahdi, Ghaleb H.; Lindner, Katharina-Theresa; Schwab, Susanne.
in: Frontiers in Psychology, Band 13, 917676, 28.07.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
The potential of mixed-method social network analysis for studying interaction between agency and structure in education. / Pantic, Natasa; Brouwer, Jasperina; Thomas, Laura; Froehlich, Dominik.
in: International journal of research & method in education, 26.07.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Introduction: Parenting, polyamory and consensual non-monogamy : Critical and queer perspectives. / Schadler, Cornelia; Raab, Michael; Shippers, Mimi; Klesse, Christian; Cardoso, Daniel; Pallotta-Chiarolli, Marie.
in: Sexualities: studies in culture and society , 14.07.2022, S. 1-12.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Avatars for Sign Languages: Best Practice from the Perspective of Deaf Users. / Krausneker, Verena (Korresp. Autor*in); Schügerl, Sandra.
2022. 156-164 Beitrag in Joint International Conference on Digital Inclusion, Assistive Technology & Accessibility, Lecco, Italien.Veröffentlichung: Beitrag zu Konferenz › Paper › Peer-Review
Entwicklung der Gebärdensprach Avatare unter besonderer Berücksichtigung der Betroffenenperspektive, humanistischer und ethischer Aspekte. / Krausneker, Verena.
2022. Künstliche Intelligenz, Gebärdensprach Avatare und Gebärdenschrift.Veröffentlichung: Beitrag zu Konferenz › Sonstiger Konferenzbeitrag
The Gender-Specific Role of Social Relationships for School Well-Being in Primary School : Do Peers and Teachers Matter Differently? / Markus, Stefan; Rieser, Svenja; Schwab, Susanne.
in: Zeitschrift für Psychologie - Journal of Psychology, Band 230, Nr. 3, 07.2022, S. 215-228.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
The Use of Social Capital in Teacher Research : A Necessary Clarification. / Coppe, Thibault; Thomas, Laura; Pantic, Natasa; Froehlich, Dominik E.; Sarazin, Marc; Raemdonck, Isabel.
in: Frontiers in Psychology, Band 13, 866571, 10.06.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Challenges in School‐To‐Work Transition in Germany and Austria: Perspectives on Individual, Institutional, and Structural Inequalities. / Wöhrer, Veronika; Schels, Brigitte Katrin.
in: Social Inclusion, Band 10, Nr. 2, 09.06.2022, S. 221-225.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Participative Cooperation During Educational Transition : Experiences of young people with disabilities in Austria. / Fasching, Helga (Korresp. Autor*in); Felbermayr, Katharina.
in: Journal of Social Inclusion, Band 10, Nr. 2, 09.06.2022, S. 358-368.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
They Really Only Look for the Best: How Young People Frame Problems in School‐to‐Work Transition. / Wöhrer, Veronika; Wintersteller, Teresa; Danz, Shenja Vasanthi Kumari; Malik, Mariam.
in: Social Inclusion, Band 10, Nr. 2, 09.06.2022, S. 335-346.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Newly Qualified Teachers' Well-Being During the COVID-19 Pandemic : Testing a Social Support Intervention Through Design-Based Research. / Froehlich, Dominik E.; Morinaj, Julia; Guias, Dorothea; Hobusch, Ulrich.
in: Frontiers in Psychology, Band 13, 873797, 07.06.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Will-Skill-Tool Components as Key Factors for Digital Media Implementation in Education: Austrian Teachers' Experiences with Digital Forms of Instruction during the COVID-19 Pandemic. / Woltran, Flora (Korresp. Autor*in); Lindner, Katharina-Theresa; Dzojic, Tanja; Schwab, Susanne.
in: Electronics, Band 11, Nr. 12, 1805, 07.06.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Die spezifischen Vulnerabilitäten von Schüler*innen in Deutschförderklassen während der COVID-19 Pandemie. / Resch, Katharina; Erling, Elizabeth.
Sozial benachteiligte Kinder und Jugendliche in der Pandemie. Hrsg. / Nikolaus Dimmel; Gottfried Schweiger. 2022.Veröffentlichung: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband
Roundtable on the impact of COVID and Open Access on Gender Studies Journal. / Peto, Andrea; Gillis, Stacy; Grenz, Sabine; Madarova, Zuzana; Munt, Sally R.; Panayotov, Stanimir; Sayegh, Ghiwa; Alm, Erika; Engebretsen, Elisabeth.
in: European Journal of Women's Studies, Band 29, Nr. 1_suppl, 06.2022, S. 168S-177S.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Teacher beliefs about the functioning of German reception classes. A first evaluation of a specific language learning model for German as a second language in schools. / Resch, Katharina; Gitschthaler, Marie; Schwab, Susanne.
in: Intercultural Education, 06.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Avatare für Gebärdensprache: Erarbeitung eines Best Practice Leitfadens. / Krausneker, Verena; Schügerl, Sandra.
2022. Brücken bauen statt Barrieren.Veröffentlichung: Beitrag zu Konferenz › Sonstiger Konferenzbeitrag
Stress during transition from home to public childcare. / Ahnert, Lieselotte (Korresp. Autor*in); Eckstein-Madry, Tina; Datler, Wilfried; Deichmann, Felix; Piskernik, Bernhard.
in: Applied Developmental Science, 22.05.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Veröffentlichung: Elektronische/multimediale Veröffentlichung › Multimediale Veröffentlichung
Justice, What a Dream!—Mapping Intersections of Sustainability and Inclusion. / Heigl, Juliana; Müller, Matthias; Gotling, Nicole; Proyer, Michelle.
in: Sustainability, Band 14, Nr. 9, 5636, 01.05.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
"Ich weiß nicht, ob es richtig oder falsch war, wahrscheinlich ein bisschen beides" oder Von Happy People und Faschos. Eine tiefenheremeneutische Analyse des Films "24 Wochen". / Brehm, Alina; Witzel, Hauke; Monecke, Matthias.
in: Menschen. Zeitschrift für gemeinsames Leben, Lernen und Arbeiten, Band 45, Nr. 2, 05.2022, S. 57-64.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel
Promoting Factors of Social Inclusion of Students With Special Educational Needs: Perspectives of Parents, Teachers, and Students. / Lindner, Katharina-Theresa; Hassani, Sepideh; Schwab, Susanne; Gerdenitsch, Cornelia; Kopp-Sixt, Silvia; Holzinger, Andrea.
in: Frontiers in Education, Band 7, 27.04.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Veröffentlichung: Elektronische/multimediale Veröffentlichung › Webpublikation
Teacher Efficacy Predicts Teachers’ Attitudes Towards Inclusion : A Longitudinal Cross-Lagged Analysis. / Savolainen, Hannu; Malinen, Olli-Pekka; Schwab, Susanne (Korresp. Autor*in).
in: International Journal of Inclusive Education, Band 26, Nr. 9, 20.04.2022, S. 958-972.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Veröffentlichung: Elektronische/multimediale Veröffentlichung › Webpublikation
Offline Memos for Online Teaching: A Collective Response to The Manifesto for Teaching Online (Bayne et al. 2020). / Blumsztajn, Anna; Koopal, Wiebe ; Rojahn, Pia; Schildermans, Hans; Thoilliez, Bianca; Vlieghe, Joris; Wortmann, Kai .
in: Postdigital Science and Education, Band 4, Nr. 2, 04.2022, S. 259–270.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Short Communication › Peer-Review
Austrian Students’ Perceptions of Social Distancing and Their Emotional Experiences During Distance Learning Due to the COVID-19 Pandemic. / Heidrich, Franziska Anna; Pozas, Marcela; Letzel, Verena; Lindner, Katharina-Theresa; Schneider, Christoph; Schwab, Susanne.
in: Frontiers in Education, Band 7, 862306, 31.03.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Teaching the Global Goals : Exploring the Experiences of Teacher Educators in an Online-Environment through Vignette Research. / Eloff, Irma; Mathabathe, Kgadi; Agostini, Evi; Dittrich, Ann-Kathrin.
in: Environmental Sciences Proceedings, Band 15, Nr. 5, 31.03.2022, S. 1–9.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Peer acceptance and peer status in relation to students’ special educational needs, migration biography, gender and socio-economic status. / Wahl, Sebastian; Trauntschnig, Mike; Hoffmann, Lisa; Schwab, Susanne (Korresp. Autor*in).
in: Journal of Research in Special Educational Needs, Band 22, Nr. 3, 15.03.2022, S. 243-253.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Teaching Multilingual Students During the COVID-19 Pandemic in Austria: Teachers’ Perceptions of Barriers to Distance Learning. / Gitschthaler, Marie; Erling, Elizabeth; Stefan, Katrin; Schwab, Susanne.
in: Frontiers in Psychology, Band 13, 805530, 10.03.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Veröffentlichung: Elektronische/multimediale Veröffentlichung › Radiosendung
'First and foremost, we are teachers, not refugees' : Requalification measures for internationally trained teachers affected by forced migration. / Proyer, Michelle; Pellech, Camilla; Obermayr, Tina; Kremsner, Gertraud; Schmoelz, Alexander.
in: European Educational Research Journal, Band 21, Nr. 2, 03.2022, S. 278-292.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Exploring the effects of the COVID-19 emergency remote education on students’ social and academic integration in higher education in Austria. / Resch, Katharina; Alnahdi, Ghaleb H.; Schwab, Susanne.
in: Higher Education Research & Development, 23.02.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review
Veröffentlichung: Elektronische/multimediale Veröffentlichung › Multimediale Veröffentlichung
Teachers’ feedback in the context of students’ social acceptance, students’ well-being in school and students’ emotions. / Schwab, Susanne; Markus, Stefan; Hassani, Sepideh.
in: Educational Studies, 05.01.2022.Veröffentlichung: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer-Review