Veröffentlichungen


2022


Imperial Travels Of National Thought Styles : Traces Of German Idealism In Austria From The 19th Century Onwards. / Fox, Stephanie.

Histories of Educational Technologies: Cultural and Social Dimensions of Pedagogical Objects. Hrsg. / Simonetta Polenghi; Anna Debè. Lecce : Pensa multimedia, 2022. S. 173-174.

Veröffentlichung: Beitrag in BuchBeitrag in KonferenzbandPeer-Review


Interview zu Medienkritik, virtueller Sklavenhaltung und Ideologiekritik. Swertz, Christian (Interviewpartner*in). 2022. Wien.

Veröffentlichung: Elektronische/multimediale VeröffentlichungRadiosendung


Handbuch Intersektionalitätsforschung. / Biele Mefebue, Astrid (Herausgeber*in); Bührmann, Andrea (Herausgeber*in); Grenz, Sabine (Herausgeber*in); En, Boka (Mitwirkende*r); Jäntschi, Katharina (Mitwirkende*r).

1 Aufl. Wiesbaden : Springer VS, Wiesbaden, 2022. 609 S.

Veröffentlichung: BuchSammelbandPeer-Review


Barriere(n) aus einer allgemein-inklusionspädagogischen Perspektive. / Schneider-Reisinger, Robert.

in: Erziehung und Unterricht: österreichische pädagogische Zeitschrift, Band 172, Nr. 7-8, 11.2022, S. 479-489.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Tavistock Observation Method (TOM) im Kontext von Forschung. / Trunkenpolz, Kathrin; Reisenhofer, Christin.

Psychoanalytische Pädagogik zwischen Theorie und Praxis: Festschrift für Wilfried Datler. Hrsg. / Johannes Gstach; Barbara Neudecker; Kathrin Trunkenpolz. Wiesbaden : Springer VS, 2022. S. 239-265.

Veröffentlichung: Beitrag in BuchBeitrag in Buch/Sammelband


Exploring inclusive education in times of COVID-19: An international comparison of German, Austrian and Portuguese teachers. / Letzel-Alt, Verena (Korresp. Autor*in); Pozas, Marcela; Schwab, Susanne; Schneider, Christoph; Lindner, Katharina-Theresa; Dias, Paulo; Cadime, Irene.

in: Frontiers in Education, Band 7, 969737, 10.10.2022.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Social participation in the context of inclusive education: primary school students’ friendship networks from students’ and teachers’ perspectives. / Schwab, Susanne; Lindner, Katharina-Theresa; Helm, Christoph; Hamel, Niklas; Markus, Stefan.

in: European Journal of Special Needs Education, Band 37, Nr. 5, 10.2022, S. 834-849.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


From national exceptionalism to national imperialism. Changing motives of comparative education. / Tröhler, Daniel.

in: Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Band 43, Nr. 3, 12.09.2022, S. 441-459.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Georg Hans Neuweg (2022): Lehrerbildung. / Breinbauer, Ines Maria.

in: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, Band 98, Nr. 3, 11.08.2022, S. 399-403.

Veröffentlichung: Anderer Beitrag in PeriodikumRezension


„Aus Geschichten lernen“ – Biographieforschung als wissenschaftliches Programm jenseits der Methodenfrage. / Dausien, Bettina.

Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche : Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung. Hrsg. / Thorsten Fuchs; Christine Demmer; Christine Wiezorek. Barbara Budrich, 2022. S. 71-97 (Qualitative Bildungs- und Biographieforschung : Schriftenreihe der DGfE-Kommission, Band 5).

Veröffentlichung: Beitrag in BuchBeitrag in Buch/SammelbandPeer-Review


On Problematic Situations and Problematizations: Study Practices and the Pragmatics of a World to‐Be‐Made. / Schildermans, Hans.

in: Educational Theory, Band 72, Nr. 4, 08.2022, S. 455-471.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Symposium Introduction: On Pragmatism's Potential for Making Futures in Troubled Times. / Schildermans, Hans.

in: Educational Theory, Band 72, Nr. 4, 08.2022, S. 403-410.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


The potential of mixed-method social network analysis for studying interaction between agency and structure in education. / Pantic, Natasa; Brouwer, Jasperina; Thomas, Laura; Froehlich, Dominik.

in: International journal of research & method in education, 26.07.2022.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Introduction: Parenting, polyamory and consensual non-monogamy : Critical and queer perspectives. / Schadler, Cornelia; Raab, Michael; Shippers, Mimi; Klesse, Christian; Cardoso, Daniel; Pallotta-Chiarolli, Marie.

in: Sexualities: studies in culture and society , 14.07.2022, S. 1-12.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Avatars for Sign Languages: Best Practice from the Perspective of Deaf Users. / Krausneker, Verena (Korresp. Autor*in); Schügerl, Sandra.

2022. 156-164 Beitrag in Joint International Conference on Digital Inclusion, Assistive Technology & Accessibility, Lecco, Italien.

Veröffentlichung: Beitrag zu KonferenzPaperPeer-Review


Entwicklung der Gebärdensprach Avatare unter besonderer Berücksichtigung der Betroffenenperspektive, humanistischer und ethischer Aspekte. / Krausneker, Verena.

2022. Künstliche Intelligenz, Gebärdensprach Avatare und Gebärdenschrift.

Veröffentlichung: Beitrag zu KonferenzSonstiger Konferenzbeitrag


The Gender-Specific Role of Social Relationships for School Well-Being in Primary School : Do Peers and Teachers Matter Differently? / Markus, Stefan; Rieser, Svenja; Schwab, Susanne.

in: Zeitschrift für Psychologie - Journal of Psychology, Band 230, Nr. 3, 07.2022, S. 215-228.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


The Use of Social Capital in Teacher Research : A Necessary Clarification. / Coppe, Thibault; Thomas, Laura; Pantic, Natasa; Froehlich, Dominik E.; Sarazin, Marc; Raemdonck, Isabel.

in: Frontiers in Psychology, Band 13, 866571, 10.06.2022.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Challenges in School‐To‐Work Transition in Germany and Austria: Perspectives on Individual, Institutional, and Structural Inequalities. / Wöhrer, Veronika; Schels, Brigitte Katrin.

in: Social Inclusion, Band 10, Nr. 2, 09.06.2022, S. 221-225.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Participative Cooperation During Educational Transition : Experiences of young people with disabilities in Austria. / Fasching, Helga (Korresp. Autor*in); Felbermayr, Katharina.

in: Journal of Social Inclusion, Band 10, Nr. 2, 09.06.2022, S. 358-368.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


They Really Only Look for the Best: How Young People Frame Problems in School‐to‐Work Transition. / Wöhrer, Veronika; Wintersteller, Teresa; Danz, Shenja Vasanthi Kumari; Malik, Mariam.

in: Social Inclusion, Band 10, Nr. 2, 09.06.2022, S. 335-346.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Newly Qualified Teachers' Well-Being During the COVID-19 Pandemic : Testing a Social Support Intervention Through Design-Based Research. / Froehlich, Dominik E.; Morinaj, Julia; Guias, Dorothea; Hobusch, Ulrich.

in: Frontiers in Psychology, Band 13, 873797, 07.06.2022.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Die spezifischen Vulnerabilitäten von Schüler*innen in Deutschförderklassen während der COVID-19 Pandemie. / Resch, Katharina; Erling, Elizabeth.

Sozial benachteiligte Kinder und Jugendliche in der Pandemie. Hrsg. / Nikolaus Dimmel; Gottfried Schweiger. 2022.

Veröffentlichung: Beitrag in BuchBeitrag in Buch/Sammelband


Roundtable on the impact of COVID and Open Access on Gender Studies Journal. / Peto, Andrea; Gillis, Stacy; Grenz, Sabine; Madarova, Zuzana; Munt, Sally R.; Panayotov, Stanimir; Sayegh, Ghiwa; Alm, Erika; Engebretsen, Elisabeth.

in: European Journal of Women's Studies, Band 29, Nr. 1_suppl, 06.2022, S. 168S-177S.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Avatare für Gebärdensprache: Erarbeitung eines Best Practice Leitfadens. / Krausneker, Verena; Schügerl, Sandra.

2022. Brücken bauen statt Barrieren.

Veröffentlichung: Beitrag zu KonferenzSonstiger Konferenzbeitrag


Stress during transition from home to public childcare. / Ahnert, Lieselotte (Korresp. Autor*in); Eckstein-Madry, Tina; Datler, Wilfried; Deichmann, Felix; Piskernik, Bernhard.

in: Applied Developmental Science, 22.05.2022.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Wie Österreichs Jugendliche in die Zukunft blicken. Wöhrer, Veronika (Interviewpartner*in). 2022. derStandard.at.

Veröffentlichung: Elektronische/multimediale VeröffentlichungMultimediale Veröffentlichung


Justice, What a Dream!—Mapping Intersections of Sustainability and Inclusion. / Heigl, Juliana; Müller, Matthias; Gotling, Nicole; Proyer, Michelle.

in: Sustainability, Band 14, Nr. 9, 5636, 01.05.2022.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Promoting Factors of Social Inclusion of Students With Special Educational Needs: Perspectives of Parents, Teachers, and Students. / Lindner, Katharina-Theresa; Hassani, Sepideh; Schwab, Susanne; Gerdenitsch, Cornelia; Kopp-Sixt, Silvia; Holzinger, Andrea.

in: Frontiers in Education, Band 7, 27.04.2022.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Teacher Efficacy Predicts Teachers’ Attitudes Towards Inclusion : A Longitudinal Cross-Lagged Analysis. / Savolainen, Hannu; Malinen, Olli-Pekka; Schwab, Susanne (Korresp. Autor*in).

in: International Journal of Inclusive Education, Band 26, Nr. 9, 20.04.2022, S. 958-972.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Das chinesische Bildungssystem. Schulte, Barbara (Redakteur*in). 2022. Bundeszentrale für politische Bildung.

Veröffentlichung: Elektronische/multimediale VeröffentlichungWebpublikation


Offline Memos for Online Teaching: A Collective Response to The Manifesto for Teaching Online (Bayne et al. 2020). / Blumsztajn, Anna; Koopal, Wiebe ; Rojahn, Pia; Schildermans, Hans; Thoilliez, Bianca; Vlieghe, Joris; Wortmann, Kai .

in: Postdigital Science and Education, Band 4, Nr. 2, 04.2022, S. 259–270.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftShort CommunicationPeer-Review


Austrian Students’ Perceptions of Social Distancing and Their Emotional Experiences During Distance Learning Due to the COVID-19 Pandemic. / Heidrich, Franziska Anna; Pozas, Marcela; Letzel, Verena; Lindner, Katharina-Theresa; Schneider, Christoph; Schwab, Susanne.

in: Frontiers in Education, Band 7, 862306, 31.03.2022.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Teaching the Global Goals : Exploring the Experiences of Teacher Educators in an Online-Environment through Vignette Research. / Eloff, Irma; Mathabathe, Kgadi; Agostini, Evi; Dittrich, Ann-Kathrin.

in: Environmental Sciences Proceedings, Band 15, Nr. 5, 31.03.2022, S. 1–9.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Peer acceptance and peer status in relation to students’ special educational needs, migration biography, gender and socio-economic status. / Wahl, Sebastian; Trauntschnig, Mike; Hoffmann, Lisa; Schwab, Susanne (Korresp. Autor*in).

in: Journal of Research in Special Educational Needs, Band 22, Nr. 3, 15.03.2022, S. 243-253.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


Teaching Multilingual Students During the COVID-19 Pandemic in Austria: Teachers’ Perceptions of Barriers to Distance Learning. / Gitschthaler, Marie; Erling, Elizabeth; Stefan, Katrin; Schwab, Susanne.

in: Frontiers in Psychology, Band 13, 805530, 10.03.2022.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


'First and foremost, we are teachers, not refugees' : Requalification measures for internationally trained teachers affected by forced migration. / Proyer, Michelle; Pellech, Camilla; Obermayr, Tina; Kremsner, Gertraud; Schmoelz, Alexander.

in: European Educational Research Journal, Band 21, Nr. 2, 03.2022, S. 278-292.

Veröffentlichung: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer-Review


CoActD4.2: Inclusive Toolbox for Citizen Social Science Beta version. Wintersteller, Teresa (Autor*in); Wöhrer, Veronika (Autor*in); Danz, Shenja Vasanthi Kumari (Autor*in); Malik, Mariam (Autor*in); Benkovits, Julia (Autor*in). 2022. Wien : Zenodo.

Veröffentlichung: Elektronische/multimediale VeröffentlichungMultimediale Veröffentlichung