Mag. Dr. phil. Alexander Schmölz, Bakk.
prefers his coffee best white and "gspritzt" or totally black. He is scientific assistant (post doc) at the department of media education in the Department of Education at the University of Vienna and managing director of Österreichischen Instituts für Berufsbildungsforschung (ÖIBF).
He does research and teaches in the field of digitalisation, digital competences and media didactics, among other things focusing on game based learning, creativity and inclusion.
E-Mail: alexander.schmoelz@univie.ac.at
Landline: +43-1-4277-46746
efax: +43-1-4277-846746
Sensengasse 3a
3rd floor/room 03.12
1090 Wien
Current projects: Europa in der Krise - Digitale Inklusion
Closed Projects: Intuitel, LD-Skills, Wise Humanising Creativity
Publications
Showing entries 1 - 10 out of 87
2024
Kremsner G, Schmölz A, Proyer M. Against the Rules – Disrupting and Reassessing Discursive Practices of Playfulness. Disability & Society. 2024;39(3):620-641. Epub 2022 May 6. doi: 10.1080/09687599.2022.2072707
Mayerl M, Lachmayr N, Schmölz A. Betriebliche Weiterbildung im Kontext sozialer Ungleichheit. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. 2024;2024(51):76-84.
2023
Schmoelz A, Geppert C, Schwarz S, Svecnik E, Koch J, Bieg T et al. Assessing the Second-Level Digital Divide in Austria: A Representative Study on Demographic Differences in Digital Competences. Digital Education Review. 2023 Dec;(44):61-75. doi: 10.1344/der.2023.44.61-75
Schmoelz A. Digital Humanism, Progressive Neoliberalism and the European Digital Governance System for Vocational and Adult Education. Journal of Adult and Continuing Education. 2023 Nov;29(2):735-759. Epub 2023 Feb 28. doi: 10.1177/14779714231161449
Schön S, Ebner M, Berger E, Brandhofer G, Gröblinger O, Jadin T et al. Weiterbildung und Zertifizierung von Lehrenden. Varianten der Absprachen und Hochschulkooperation im deutschsprachigen Raum. In Uncertainty in Higher Education. Vol. Studienreihe Hochschulforschung Österreich. Waxmann Verlag. 2023. p. 233-248
Schön S, Ebner M, Berger E, Brandhofer G, Edelsbrunner S, Gröblinger O et al. Development of an Austrian OER Certification for Higher Education Institutions and Their Employees. In Otto D, Scharnberg G, Kerres M, Zawacki-Richter O, editors, Distributed Learning Ecosystems: Concepts, Resources, and Repositories. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH. 2023. p. 161-182 doi: 10.1007/978-3-658-38703-7_9
Freund L, Bertel D, Himmelsbach J, Schwarz S, Schmölz A. Digital Agency: Zum Fehlen grundlagentheoretischer und intersektionaler Perspektiven im Konzept von digitaler Handlungsmacht. Medienimpulse. 2023;61(2). doi: 10.21243/mi-02-23-03
Ebner M, Ganguly R, Gröblinger O, Hackl C, Handle-Pfeiffer D, Kopp M et al. Handlungsfelder und attraktive Lösungen für Open Educational Resources im österreichischen Hochschulraum Ergebnisse aus dem Projekt Open Education Austria Advanced. Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 2023;18:181-198. doi: 10.3217/ZFHE-SH-HL/10
Domany-Funtan U, Schmölz A, Nárosy T. Impulsbericht Berufliche Bildung: Digitale Kompetenzen und lebenslanges Lernen Eine Standortbestimmung aus österreichischer Sicht. In Sigl K, editor, Nachhaltigkeit und Digitalisierung – (k)ein unternehmerisches Dilemma: Zukunftsbilder und Impulsberichte. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag Berlin-Heidelberg. 2023. p. 183-193 doi: 10.1007/978-3-662-66815-3_19
Schmölz A, Möhlen L-K, Kayali F, Günther EA, Proyer M, Kremsner G. Spielarten von Behinderung: Theoretische Zugänge und pädagogische Praxis zu digitalen Spielen. In Betz J, Schluchter J-R, editors, Schulische Medienbildung und Digitalisierung im Kontext von Behinderung und Benachteiligung. 1. ed. Weinheim: Beltz Verlag. 2023. p. 261-279
Lectures
Digital Culture & Education (Journal)
Elena Makarowa
,
Alexander Schmölz
,
Michelle Proyer
,
Gertraud Kremsner
,
Susanne Prummer
,
Stephanie Renggli
Editor of journal or series
..2021 - ..2021
Nicht ÜBER uns, nicht FÜR uns, sondern MIT uns.
Iris Grasel
,
Andreas Paukner
,
Alexander Schmölz
Niemanden zurücklassen - erfolgreiche Praxis und neue Notwendigkeiten der digitalen Inklusion im beruflichen Kontext morgen Dienstag
Seminar/Workshop,
Talk or oral contribution
..2020 - ..2020
Evaluation of the Usability und Teaching Effectiveness of the ACCORD-Tools.
Pelin Yüksel Arslan
,
Christian Swertz
,
Alexander Schmölz
ECER 2019, “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future”
Conference,
Talk or oral contribution
3.9.2019 - 3.9.2019
The Role of Teachers’ Multicultural Personality for Dealing with Conflict in Secondary School Classrooms.
Pelin Yüksel Arslan
,
Alexander Schmölz
,
Christian Swertz
ECER 2018 - European Conference on Educational Research
Conference,
Talk or oral contribution
4.9.2018 - 4.9.2018
Lifeworlds as Contexts for Media Literacy. Media Habitus and Meaning Making in Mediated Biographies.
Christian Swertz
,
Alexander Schmölz
,
Wolfgang Benjamin Ruge
,
Alessandro Barberi
ECER 2017 European Conference on Educational Research
Conference,
Talk or oral contribution
22.8.2017 - 25.8.2017
Inklusiver Unterricht mit Digitalen Spielen - eCrisis Framework
Michelle Proyer
,
Gertraud Kremsner
,
Alexander Schmölz
eCrisis Multiplier Event 2017
Seminar/Workshop,
Talk or oral contribution
31.3.2017 - ..
Interpretationsgruppe Dokumentarische Methode
Julia Reischl
,
Alexander Schmölz
Interpretationsgruppe Dokumentarische Methode
Seminar/Workshop,
Organisation of ...
3.3.2017 - ..
Inclusion
Michelle Proyer
,
Alexander Schmölz
eCrisis Multiplier Event 2016
Seminar/Workshop,
Talk or oral contribution
21.10.2016 - 21.10.2016
Stop the Mob! Pre-service Teachers Designing a Serious Game to Challenge Bullying
Alexander Schmölz
Games and Learning Alliance
Conference,
Talk or oral contribution
9.12.2015 - 11.12.2015
IKT-Werkzeuge zur Förderung von kreativ-emotionalem Schlussfolgern.
Alexander Schmölz
2. KidZ-Symposiums: Die Gurus sind wir. Oder: Transformation in der Tabakfabrik
Conference,
Talk or oral contribution
6.3.2015 - 6.3.2015