Publications

Showing entries 1 - 50 out of 4142

The effects of differentiated instruction on teachers’ stress and job satisfaction. / Pozas, Marcela; Letzel-Alt, Verena; Schwab, Susanne.

In: Teaching and teacher education, Vol. 122, 103962, 02.2023.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Medienpädagoge Swertz über Digitalisierung in der Schule. Swertz, Christian (Interviewee). 2023. Wien.

Publication: Electronic/multimedia outputRadio show


Verändert Künstliche Intelligenz die Schule? Swertz, Christian (Interviewee). 2023. Wien.

Publication: Electronic/multimedia outputRadio show


Η βινιέτα ως άσκηση αντίληψης : Μία προσέγγιση για την επαγγελματοποίηση της παιδαγωγικής δράσης. / Agostini, Evi (Editor); Peterlini, Hans Karl (Editor); Donlic, Jasmin (Editor); Kumpusch, Verena (Editor); Lehner, Daniela (Editor); Sandner, Isabella (Editor).

Barbara Budrich, 2023.

Publication: BookCollectionpeer-review


Bildungsreformen und das Lehrbuch als Krisenpflaster. / Gotling, Nicole.

In: Erziehung und Unterricht, Vol. 2023, No. 5-6, 2023.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


(Bildungs-)Wege nach der Neuen Mittelschule. / Wöhrer, Veronika; Flecker, Jörg; Schels, Brigitte Katrin.

Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 287-302.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Curriculum theory and education history. / Tröhler, Daniel.

International Encyclopedia of Education: Volume 7. ed. / Rob Tierney; Fazal Rizvi; Kadriye Ercikan. Vol. 7 4th. ed. Elsevier, 2023. p. 117–125.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Die Vignette als Übung der Wahrnehmung : Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns. / Agostini, Evi (Editor); Peterlini, Hans Karl (Editor); Donlic, Jasmin (Editor); Kumpusch, Verena (Editor); Lehner, Daniela (Editor); Sandner, Isabella (Editor).

Leverkusen-Opladen : Barbara Budrich, 2023.

Publication: BookCollectionpeer-review


Doing difference and sameness in European schools : Perspectives from European Anthropology of Education. / Markom, Christa (Editor); Gilliam, Laura.

Oxford OX : Berghahn Books, 2023. (EASA series).

Publication: BookCollectionpeer-review


Einführung: Vier Schritte zur pädagogischen Professionalisierung. / Agostini, Evi; Peterlini, Hans Karl.

Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns . ed. / Evi Agostini; Hans Karl Peterlini; Jasmin Donlic; Verena Kumpusch; Daniela Lehner; Isabella Sandner. Barbara Budrich, 2023. p. 7-14.

Publication: Contribution to bookChapter


Erzählen und Zuhören Gruppen: Wissen genieren und Veränderung anstoßen in der partizipativen Forschung in Palliative und Dementia Care. / Heimerl, Katharina; Reitinger, Elisabeth; Dressel, Gert; Pichler, Barbara.

Aktionsforschung: Vergangenheit– Gegenwart – neue Zukunft. ed. / Christine Lechner; Franz Rauch; Angelika Schuster. Wien : Praesens Verlag, 2023. p. 1-14.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Gesamtschule(n) als pädagogische Formation inklusiver Bildung? / Schneider-Reisinger, Robert.

Gesamtschule – status quo und quo vadis?. Waxmann Münster, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Gesellschaftliches Lernen als Theoriepraxis : Ein Versuch über inklusive als Gesellschaftspädagogik. / Schneider-Reisinger, Robert.

Gesellschaftliches Lernen: Interdisziplinäre und fach-/didaktische Perspektivierungen. ed. / W Buchberger; M Oberlechner-Duvall. Frankfurt/M. : Wochenschau Verlag, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Jugendliche gehen ihren Weg – theoretische Perspektiven und institutioneller Rahmen. / Wöhrer, Veronika; Flecker, Jörg; Schels, Brigitte Katrin.

Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 11-27.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. / Wöhrer, Veronika (Editor); Flecker, Jörg (Editor); Schels, Brigitte (Editor).

1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. 306 p.

Publication: BookCollectionpeer-review


Künstliche Intelligenz im Klassenzimmer. / Swertz, Christian (Interviewee); Hopmann, Stefan.

In: Die ganze WOCHE, No. 3, 2023.

Publication: Other contribution to periodicalInterview


Lernseitigkeit als Paradigmenwechsel in der Unterrichtsentwicklung : Theoretische Fundierung, Potenziale und Grenzen. / Agostini, Evi.

10 Jahre Regelschule – Befunde und Erkenntnisse zur (Neuen) Mittelschule. ed. / Livia Jesacher-Rößler; David Kemethofer. Münster : Waxmann Verlag, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Menschenbilder (Anthropologie). / Agostini, Evi.

Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. ed. / Matthias Huber; Marion Döll. Wiesbaden : Springer VS, Wiesbaden, 2023.

Publication: Contribution to bookEntry for reference workpeer-review


Methodische Grundlagen und Forschungsdesign der Studie. / Wöhrer, Veronika; Vogl, Susanne; Schels, Brigitte Katrin; Mataloni, Barbara; Malschinger, Paul; Astleithner, Franz.

Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 29-56.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Mich sehen eigentlich fast viele wie einen Jungen.« Geschlechtsuntypische Berufswünsche von Jugendlichen. / Wöhrer, Veronika.

Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 173-194.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Mixed methods and multimethod research in education : Six design decisions for collecting, combining, and developing datasets. / Schoonenboom, Judith.

International Encyclopedia of Education (Fourth Edition). ed. / Robert J Tierney; Fazal Rizvi; Kadriye Ercikan. Oxford : Elsevier, 2023. p. 361-371.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Monismus. / Schneider-Reisinger, Robert.

Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. ed. / Matthias Huber; Marion Döll. Wiesbaden : Springer VS, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Nuove prospettive di professionalizzazione dell’agire pedagogico : La vignetta come esercizio di percezione. / Agostini, Evi (Editor); Peterlini, Hans Karl (Editor); Donlic, Jasmin (Editor); Kumpusch, Verena (Editor); Lehner, Daniela (Editor); Sandner, Isabella (Editor).

Barbara Budrich, 2023.

Publication: BookCollectionpeer-review


Phänomenologische Vignetten fachdidaktisch lesen. Perspektiven erfahrungsorientierter Bildungsforschung für die Deutschdidaktik. / Rathgeb, Gabriele; Agostini, Evi; Schwarz, Johanna F.

Fachdidaktik:en. Zum Selbstverständnis einer (?) akademischen Fachdidaktik: Ziele, Forschungsfelder und Methoden. ed. / Johannes Odendahl; Bader Caroline. Waxmann Münster, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Quality of life and learning networks in Vienna. An innovative and sustainable approach to living a good life. / Francesconi, Denis; Öztürk, Nazime; Agostini, Evi.

Handbook of Quality of Life and Social Change. ed. / Cornelia C. Walther. 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Reading Inclusion – (Um-)Wege durch das Labyrinth des Inklusionsbegriffs. / Müller, Norina; Obermayr, Tina; Paudel, Florentine; Hager, Barbara; Doblmair, Michael; Kleinlein, Eva Verena; Proyer, Michelle.

RAUM. MACHT. INKLUSION. Inklusive Räume erforschen und entwickeln: Tagungsband der 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen (IFO) . Verlag Julius Klinkhardt, 2023.

Publication: Contribution to bookContribution to proceedingspeer-review


“Silencing” or “Being Silent” from a Child-Centred Perspective : Accomplices to the Invisibility of Differences in an Austrian School. / Markom, Christa.

Doing difference and sameness in European schools: Perspectives from European Anthropology of Education.. ed. / Christa Markom; Laura Gilliam. New York : Berghahn Books, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Sozialanthropologie und Immaterielles Kulturerbe – verwobene Geschichte und Perspektiven auf Kultur. / Markom, Christa; Tosic, Jelena.

Listed or not: Kultur- und Sozialanthropologische Perspektiven auf Österreichs Immaterielles Kulturerbe. UNESCO, 2023.

Publication: Contribution to bookChapter


Spielarten von Behinderung: Theoretische Zugänge und pädagogische Praxis zu digitalen Spielen. / Schmölz, Alexander; Möhlen, Lisa-Katharina; Kayali, Fares; Günther, Elisabeth Anna; Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud.

Schulische Medienbildung und Digitalisierung im Kontext von Behinderung und Benachteiligung. ed. / Joachim Betz; Jan-René Schluchter. 1. ed. Weinheim : Beltz Verlag, 2023. p. 261-279.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Ten mixed methods integration strategies for obtaining a detailed understanding. / Schoonenboom, Judith.

International Encyclopedia of Education (Fourth Edition). ed. / Robert J Tierney; Fazal Rizvi; Kadriye Ercikan. Oxford : Elsevier, 2023. p. 450-461.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


The Anthropological Study of Schools and the Construction of Difference and Sameness. Perspectives from European Anthropology of Education. / Gilliam, Laura; Markom, Christa.

The Anthropological Study of Schools and the Construction of Difference and Sameness: Perspectives from European Anthropology of Education. ed. / Christa Markom; Laura Gilliam. New York : Berghahn Books, 2023. (EASA series, Vol. 47).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


The Danish Nation-State as Crafted in Textbook Narratives : From Democracy Toward a Nordic Model. / Gotling, Nicole.

The Nordic Education Model in Context: Historical Developments and Current Renegotiations. ed. / Daniel Tröhler; Bernadette Hörmann; Sverre Tveit; Inga Bostad. New York ; London : Routledge, 2023. p. 36-55 (Studies in Curriculum Theory Series ).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


“The divine fire... burns within them” : National Davids and Goliaths in Swiss, Danish, and Scottish school lessons. / Gotling, Nicole; Maricic, Veronika; Boser Hofmann, Lukas.

Education, Curriculum and Nation-Building. Routledge, 2023. p. 34-54.

Publication: Contribution to bookChapter


The Nordic Education Model. Historical Emergence, Comparative Perspectives, and Current Renegotiations. / Tröhler, Daniel (Editor); Tveit, Sverre (Editor); Bostad, Inga (Editor); Hörmann, Bernadette (Editor).

New York : Routledge, 2023. 347 p. (Studies in Curriculum Theory Series ).

Publication: Bookpeer-review


The Nordic Education Model: Trajectories, Confgurations, Challenges. / Tröhler, Daniel.

The Nordic Education Model in Context.: Historical Developments and Current Renegotiations. ed. / Daniel Tröhler; Bernadette Hörmann; Sverre Tveit; Inga Bostad. New York : Routledge, 2023. p. 1-12.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


The vignette as an exercise in perception : On the professionalisation of educational practice . / Agostini, Evi (Editor); Peterlini, Hans Karl (Editor); Donlic, Jasmin (Editor); Kumpusch, Verena (Editor); Lehner, Daniela (Editor); Sandner, Isabella (Editor).

Barbara Budrich, 2023.

Publication: BookCollectionpeer-review


Understanding learning and teaching from a perspective “beyond the reach of teaching” through phenomenological vignette research – innovative approaches in teacher education. / Agostini, Evi; Mian, Stephanie; Öztürk, Nazime; Zadra, Cinzia.

TEPE Book Series: Enhancing the value of teacher education research: Implications for policy and practice. Brill, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Vignette. Die Vignette als Reflexionsinstrument. / Agostini, Evi; Öztürk, Nazime; Prummer, Susanne; Schatz, Vincent; Symeonidis, Vasileios; Thielmann, Anja.

Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns. ed. / Evi Agostini; Hans Karl Peterlini; Jasmin Donlic; Verena Kumpusch; Daniela Lehner; Isabella Sandner. Barbara Budrich, 2023. p. 36-44.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Vignette Research : Research Methods. / Agostini, Evi; Schratz, Michael; Eloff, Irma.

London : Bloomsbury Academic, 2023.

Publication: Bookpeer-review


Vignettes of Gender Equality, Wellbeing and Teaching. / Eloff, Irma; Agostini, Evi; Dittrich, Ann-Kathrin; Mathabathe, Kgadi.

Women Empowerment for a Sustainable Future World: Transcultural Positive Psychology Perspectives. ed. / C. H. Mayer; E. Vanderheiden; O. Braun-Lewensohn; G. Chen; K. Sueda; B. Mangolothi; S. Safdar ; S. Kim. Springer VS, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


„Was ist denn das für ein Gestapel hier!“ : Geschlecht, Habitus und Sportunterricht. / Markom, Christa; Wöhrer, Veronika.

Profession(alisierung) und Erfahrungsanspruch in der Lehrer*innenbildung. ed. / Agnes Bube; Stefan Meier; Sebastian Ruin; Evi Agostini. Beltz Juventa, 2023. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung, Vol. 3).

Publication: Contribution to bookChapter


Wenn Objektivität die Intuition irritiert : Zur Evidenz materialistischer Pädagogik . / Schneider-Reisinger, Robert.

Beschaffenheit, Funktion und Leistung von „Irritation“ in der erziehungswissenschaftlichen Forschung. ed. / Ulrich Binder. Weinheim : Beltz Juventa, 2023.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Zur Totalität von Raum : Materialistische (Behinderten-) Pädagogik von ihren Quellen her gelesen. Oder: Eine Erinnerung an Leibniz. / Schneider-Reisinger, Robert.

Macht. Inklusion. Raum.: Inklusive Räume entwickeln und erforschen. ed. / M Hoffmann; Th Hoffmann; L Pfahl. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2023.

Publication: Contribution to bookContribution to proceedingspeer-review


Mit anderen Augen sehen : Umgang mit Diskriminierungs- und Ausgrenzungserfahrungen beim Berufs(wieder)einstieg im Lichte des Wiener (Re-)Qualifizierungsmodells. / Obermayr, Tina; Hackl, Jacqueline; Hashemi, Sahar; Alyouzbashi, Kamal; Proyer, Michelle.

Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland?: Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe. ed. / Anna Aleksandra Wojciechowicz; Miriam Vock; Diana Gonzalez Olivo; Marie Rüdiger. Beltz Verlag, 2022. p. 348 - 361.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Qualitätsjournalismus ist eine Filterblase. / Swertz, Christian (Interviewee).

In: Medien.Wissen, No. 4, 12.12.2022, p. 20-21.

Publication: Other contribution to periodicalInterview


Digitales Kompetenzmodell für Österreich: DigComp 2.3 AT. / Nárosy, Thomas; Schmölz, Alexander; Proinger, Judith; Domany-Funtan, Ulrike.

In: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik, Vol. 60, No. 4, 01.12.2022, p. 103 Seiten.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Imperial Travels Of National Thought Styles : Traces Of German Idealism In Austria From The 19th Century Onwards. / Fox, Stephanie.

Histories of Educational Technologies: Cultural and Social Dimensions of Pedagogical Objects. ed. / Simonetta Polenghi; Anna Debè. Lecce : Pensa multimedia, 2022. p. 173-174.

Publication: Contribution to bookContribution to proceedingspeer-review


Showing entries 1 - 50 out of 4142