Publications
The effects of differentiated instruction on teachers’ stress and job satisfaction. / Pozas, Marcela; Letzel-Alt, Verena; Schwab, Susanne.
In: Teaching and teacher education, Vol. 122, 103962, 02.2023.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Publication: Electronic/multimedia output › Radio show
Publication: Electronic/multimedia output › Radio show
Η βινιέτα ως άσκηση αντίληψης : Μία προσέγγιση για την επαγγελματοποίηση της παιδαγωγικής δράσης. / Agostini, Evi (Editor); Peterlini, Hans Karl (Editor); Donlic, Jasmin (Editor); Kumpusch, Verena (Editor); Lehner, Daniela (Editor); Sandner, Isabella (Editor).
Barbara Budrich, 2023.Publication: Book › Collection › peer-review
Bibliothek, Museum und Bürgerservicestelle für Menschen mit Demenz gestalten : Ein Projekt zu Partizipation und Lernen durch trans- und interdisziplinäre Vernetzung in Wiener Neustadt. / Pichler, Barbara; Heimerl, Katharina; Tatzer, Verena.
In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs., Vol. 48, 2023.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Bildungsreformen und das Lehrbuch als Krisenpflaster. / Gotling, Nicole.
In: Erziehung und Unterricht, Vol. 2023, No. 5-6, 2023.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
(Bildungs-)Wege nach der Neuen Mittelschule. / Wöhrer, Veronika; Flecker, Jörg; Schels, Brigitte Katrin.
Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 287-302.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Curriculum theory and education history. / Tröhler, Daniel.
International Encyclopedia of Education: Volume 7. ed. / Rob Tierney; Fazal Rizvi; Kadriye Ercikan. Vol. 7 4th. ed. Elsevier, 2023. p. 117–125.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Die Vignette als Übung der Wahrnehmung : Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns. / Agostini, Evi (Editor); Peterlini, Hans Karl (Editor); Donlic, Jasmin (Editor); Kumpusch, Verena (Editor); Lehner, Daniela (Editor); Sandner, Isabella (Editor).
Leverkusen-Opladen : Barbara Budrich, 2023.Publication: Book › Collection › peer-review
Doing difference and sameness in European schools : Perspectives from European Anthropology of Education. / Markom, Christa (Editor); Gilliam, Laura.
Oxford OX : Berghahn Books, 2023. (EASA series).Publication: Book › Collection › peer-review
Einführung: Vier Schritte zur pädagogischen Professionalisierung. / Agostini, Evi; Peterlini, Hans Karl.
Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns . ed. / Evi Agostini; Hans Karl Peterlini; Jasmin Donlic; Verena Kumpusch; Daniela Lehner; Isabella Sandner. Barbara Budrich, 2023. p. 7-14.Publication: Contribution to book › Chapter
Erzählen und Zuhören Gruppen: Wissen genieren und Veränderung anstoßen in der partizipativen Forschung in Palliative und Dementia Care. / Heimerl, Katharina; Reitinger, Elisabeth; Dressel, Gert; Pichler, Barbara.
Aktionsforschung: Vergangenheit– Gegenwart – neue Zukunft. ed. / Christine Lechner; Franz Rauch; Angelika Schuster. Wien : Praesens Verlag, 2023. p. 1-14.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Gesamtschule(n) als pädagogische Formation inklusiver Bildung? / Schneider-Reisinger, Robert.
Gesamtschule – status quo und quo vadis?. Waxmann Münster, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Gesellschaftliches Lernen als Theoriepraxis : Ein Versuch über inklusive als Gesellschaftspädagogik. / Schneider-Reisinger, Robert.
Gesellschaftliches Lernen: Interdisziplinäre und fach-/didaktische Perspektivierungen. ed. / W Buchberger; M Oberlechner-Duvall. Frankfurt/M. : Wochenschau Verlag, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Jugendliche gehen ihren Weg – theoretische Perspektiven und institutioneller Rahmen. / Wöhrer, Veronika; Flecker, Jörg; Schels, Brigitte Katrin.
Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 11-27.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. / Wöhrer, Veronika (Editor); Flecker, Jörg (Editor); Schels, Brigitte (Editor).
1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. 306 p.Publication: Book › Collection › peer-review
Künstliche Intelligenz im Klassenzimmer. / Swertz, Christian (Interviewee); Hopmann, Stefan.
In: Die ganze WOCHE, No. 3, 2023.Publication: Other contribution to periodical › Interview
Lernseitigkeit als Paradigmenwechsel in der Unterrichtsentwicklung : Theoretische Fundierung, Potenziale und Grenzen. / Agostini, Evi.
10 Jahre Regelschule – Befunde und Erkenntnisse zur (Neuen) Mittelschule. ed. / Livia Jesacher-Rößler; David Kemethofer. Münster : Waxmann Verlag, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Menschenbilder (Anthropologie). / Agostini, Evi.
Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. ed. / Matthias Huber; Marion Döll. Wiesbaden : Springer VS, Wiesbaden, 2023.Publication: Contribution to book › Entry for reference work › peer-review
Methodische Grundlagen und Forschungsdesign der Studie. / Wöhrer, Veronika; Vogl, Susanne; Schels, Brigitte Katrin; Mataloni, Barbara; Malschinger, Paul; Astleithner, Franz.
Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 29-56.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Mich sehen eigentlich fast viele wie einen Jungen.« Geschlechtsuntypische Berufswünsche von Jugendlichen. / Wöhrer, Veronika.
Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. ed. / Veronika Wöhrer; Jörg Flecker; Brigitte Schels. 1. ed. Göttingen : V&R unipress, Vienna University Press, 2023. p. 173-194.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Mixed methods and multimethod research in education : Six design decisions for collecting, combining, and developing datasets. / Schoonenboom, Judith.
International Encyclopedia of Education (Fourth Edition). ed. / Robert J Tierney; Fazal Rizvi; Kadriye Ercikan. Oxford : Elsevier, 2023. p. 361-371.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Monismus. / Schneider-Reisinger, Robert.
Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. ed. / Matthias Huber; Marion Döll. Wiesbaden : Springer VS, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Nuove prospettive di professionalizzazione dell’agire pedagogico : La vignetta come esercizio di percezione. / Agostini, Evi (Editor); Peterlini, Hans Karl (Editor); Donlic, Jasmin (Editor); Kumpusch, Verena (Editor); Lehner, Daniela (Editor); Sandner, Isabella (Editor).
Barbara Budrich, 2023.Publication: Book › Collection › peer-review
Phänomenologische Vignetten fachdidaktisch lesen. Perspektiven erfahrungsorientierter Bildungsforschung für die Deutschdidaktik. / Rathgeb, Gabriele; Agostini, Evi; Schwarz, Johanna F.
Fachdidaktik:en. Zum Selbstverständnis einer (?) akademischen Fachdidaktik: Ziele, Forschungsfelder und Methoden. ed. / Johannes Odendahl; Bader Caroline. Waxmann Münster, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Quality of life and learning networks in Vienna. An innovative and sustainable approach to living a good life. / Francesconi, Denis; Öztürk, Nazime; Agostini, Evi.
Handbook of Quality of Life and Social Change. ed. / Cornelia C. Walther. 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Reading Inclusion – (Um-)Wege durch das Labyrinth des Inklusionsbegriffs. / Müller, Norina; Obermayr, Tina; Paudel, Florentine; Hager, Barbara; Doblmair, Michael; Kleinlein, Eva Verena; Proyer, Michelle.
RAUM. MACHT. INKLUSION. Inklusive Räume erforschen und entwickeln: Tagungsband der 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen (IFO) . Verlag Julius Klinkhardt, 2023.Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review
“Silencing” or “Being Silent” from a Child-Centred Perspective : Accomplices to the Invisibility of Differences in an Austrian School. / Markom, Christa.
Doing difference and sameness in European schools: Perspectives from European Anthropology of Education.. ed. / Christa Markom; Laura Gilliam. New York : Berghahn Books, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Sozialanthropologie und Immaterielles Kulturerbe – verwobene Geschichte und Perspektiven auf Kultur. / Markom, Christa; Tosic, Jelena.
Listed or not: Kultur- und Sozialanthropologische Perspektiven auf Österreichs Immaterielles Kulturerbe. UNESCO, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter
Spielarten von Behinderung: Theoretische Zugänge und pädagogische Praxis zu digitalen Spielen. / Schmölz, Alexander; Möhlen, Lisa-Katharina; Kayali, Fares; Günther, Elisabeth Anna; Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud.
Schulische Medienbildung und Digitalisierung im Kontext von Behinderung und Benachteiligung. ed. / Joachim Betz; Jan-René Schluchter. 1. ed. Weinheim : Beltz Verlag, 2023. p. 261-279.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Teachers’ and parents’ attitudes towards inclusion of pupils with a first language other than the language of instruction. / Kast, Julia; Schwab, Susanne (Corresponding author).
In: International Journal of Inclusive Education, Vol. 27, No. 2, 2023, p. 221-240.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Ten mixed methods integration strategies for obtaining a detailed understanding. / Schoonenboom, Judith.
International Encyclopedia of Education (Fourth Edition). ed. / Robert J Tierney; Fazal Rizvi; Kadriye Ercikan. Oxford : Elsevier, 2023. p. 450-461.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
The Anthropological Study of Schools and the Construction of Difference and Sameness. Perspectives from European Anthropology of Education. / Gilliam, Laura; Markom, Christa.
The Anthropological Study of Schools and the Construction of Difference and Sameness: Perspectives from European Anthropology of Education. ed. / Christa Markom; Laura Gilliam. New York : Berghahn Books, 2023. (EASA series, Vol. 47).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
The Danish Nation-State as Crafted in Textbook Narratives : From Democracy Toward a Nordic Model. / Gotling, Nicole.
The Nordic Education Model in Context: Historical Developments and Current Renegotiations. ed. / Daniel Tröhler; Bernadette Hörmann; Sverre Tveit; Inga Bostad. New York ; London : Routledge, 2023. p. 36-55 (Studies in Curriculum Theory Series ).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
“The divine fire... burns within them” : National Davids and Goliaths in Swiss, Danish, and Scottish school lessons. / Gotling, Nicole; Maricic, Veronika; Boser Hofmann, Lukas.
Education, Curriculum and Nation-Building. Routledge, 2023. p. 34-54.Publication: Contribution to book › Chapter
The Nordic Education Model. Historical Emergence, Comparative Perspectives, and Current Renegotiations. / Tröhler, Daniel (Editor); Tveit, Sverre (Editor); Bostad, Inga (Editor); Hörmann, Bernadette (Editor).
New York : Routledge, 2023. 347 p. (Studies in Curriculum Theory Series ).Publication: Book › peer-review
The Nordic Education Model: Trajectories, Confgurations, Challenges. / Tröhler, Daniel.
The Nordic Education Model in Context.: Historical Developments and Current Renegotiations. ed. / Daniel Tröhler; Bernadette Hörmann; Sverre Tveit; Inga Bostad. New York : Routledge, 2023. p. 1-12.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
The vignette as an exercise in perception : On the professionalisation of educational practice . / Agostini, Evi (Editor); Peterlini, Hans Karl (Editor); Donlic, Jasmin (Editor); Kumpusch, Verena (Editor); Lehner, Daniela (Editor); Sandner, Isabella (Editor).
Barbara Budrich, 2023.Publication: Book › Collection › peer-review
Understanding learning and teaching from a perspective “beyond the reach of teaching” through phenomenological vignette research – innovative approaches in teacher education. / Agostini, Evi; Mian, Stephanie; Öztürk, Nazime; Zadra, Cinzia.
TEPE Book Series: Enhancing the value of teacher education research: Implications for policy and practice. Brill, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Vignette. Die Vignette als Reflexionsinstrument. / Agostini, Evi; Öztürk, Nazime; Prummer, Susanne; Schatz, Vincent; Symeonidis, Vasileios; Thielmann, Anja.
Die Vignette als Übung der Wahrnehmung: Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns. ed. / Evi Agostini; Hans Karl Peterlini; Jasmin Donlic; Verena Kumpusch; Daniela Lehner; Isabella Sandner. Barbara Budrich, 2023. p. 36-44.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Vignette Research : Research Methods. / Agostini, Evi; Schratz, Michael; Eloff, Irma.
London : Bloomsbury Academic, 2023.Publication: Book › peer-review
Vignettes of Gender Equality, Wellbeing and Teaching. / Eloff, Irma; Agostini, Evi; Dittrich, Ann-Kathrin; Mathabathe, Kgadi.
Women Empowerment for a Sustainable Future World: Transcultural Positive Psychology Perspectives. ed. / C. H. Mayer; E. Vanderheiden; O. Braun-Lewensohn; G. Chen; K. Sueda; B. Mangolothi; S. Safdar ; S. Kim. Springer VS, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
„Was ist denn das für ein Gestapel hier!“ : Geschlecht, Habitus und Sportunterricht. / Markom, Christa; Wöhrer, Veronika.
Profession(alisierung) und Erfahrungsanspruch in der Lehrer*innenbildung. ed. / Agnes Bube; Stefan Meier; Sebastian Ruin; Evi Agostini. Beltz Juventa, 2023. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung, Vol. 3).Publication: Contribution to book › Chapter
Wenn Objektivität die Intuition irritiert : Zur Evidenz materialistischer Pädagogik . / Schneider-Reisinger, Robert.
Beschaffenheit, Funktion und Leistung von „Irritation“ in der erziehungswissenschaftlichen Forschung. ed. / Ulrich Binder. Weinheim : Beltz Juventa, 2023.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Zur Totalität von Raum : Materialistische (Behinderten-) Pädagogik von ihren Quellen her gelesen. Oder: Eine Erinnerung an Leibniz. / Schneider-Reisinger, Robert.
Macht. Inklusion. Raum.: Inklusive Räume entwickeln und erforschen. ed. / M Hoffmann; Th Hoffmann; L Pfahl. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2023.Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review
Mit anderen Augen sehen : Umgang mit Diskriminierungs- und Ausgrenzungserfahrungen beim Berufs(wieder)einstieg im Lichte des Wiener (Re-)Qualifizierungsmodells. / Obermayr, Tina; Hackl, Jacqueline; Hashemi, Sahar; Alyouzbashi, Kamal; Proyer, Michelle.
Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland?: Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe. ed. / Anna Aleksandra Wojciechowicz; Miriam Vock; Diana Gonzalez Olivo; Marie Rüdiger. Beltz Verlag, 2022. p. 348 - 361.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Publication: Electronic/multimedia output › Web publication
Qualitätsjournalismus ist eine Filterblase. / Swertz, Christian (Interviewee).
In: Medien.Wissen, No. 4, 12.12.2022, p. 20-21.Publication: Other contribution to periodical › Interview
Digitales Kompetenzmodell für Österreich: DigComp 2.3 AT. / Nárosy, Thomas; Schmölz, Alexander; Proinger, Judith; Domany-Funtan, Ulrike.
In: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik, Vol. 60, No. 4, 01.12.2022, p. 103 Seiten.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Imperial Travels Of National Thought Styles : Traces Of German Idealism In Austria From The 19th Century Onwards. / Fox, Stephanie.
Histories of Educational Technologies: Cultural and Social Dimensions of Pedagogical Objects. ed. / Simonetta Polenghi; Anna Debè. Lecce : Pensa multimedia, 2022. p. 173-174.Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review