Assoz. Prof. Mag.a Dr.in Michelle Proyer
Department of Education
Sensengasse 3a
2nd floor/ room O2.06
1090 Wien
Phone: +43 1 4277 60066
Mail: michelle.proyer@univie.ac.at
consultation hours: please send an eMail
Courses in current and past terms.
Publications
Reading Inclusion – (Um-)Wege durch das Labyrinth des Inklusionsbegriffs. / Müller, Norina; Obermayr, Tina; Paudel, Florentine; Hager, Barbara; Doblmair, Michael; Kleinlein, Eva Verena; Proyer, Michelle.
RAUM. MACHT. INKLUSION. Inklusive Räume erforschen und entwickeln: Tagungsband der 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen (IFO) . Verlag Julius Klinkhardt, 2023.Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review
Spielarten von Behinderung: Theoretische Zugänge und pädagogische Praxis zu digitalen Spielen. / Schmölz, Alexander; Möhlen, Lisa-Katharina; Kayali, Fares; Günther, Elisabeth Anna; Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud.
Schulische Medienbildung und Digitalisierung im Kontext von Behinderung und Benachteiligung. ed. / Joachim Betz; Jan-René Schluchter. 1. ed. Weinheim : Beltz Verlag, 2023. p. 261-279.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Mit anderen Augen sehen : Umgang mit Diskriminierungs- und Ausgrenzungserfahrungen beim Berufs(wieder)einstieg im Lichte des Wiener (Re-)Qualifizierungsmodells. / Obermayr, Tina; Hackl, Jacqueline; Hashemi, Sahar; Alyouzbashi, Kamal; Proyer, Michelle.
Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland?: Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe. ed. / Anna Aleksandra Wojciechowicz; Miriam Vock; Diana Gonzalez Olivo; Marie Rüdiger. Beltz Verlag, 2022. p. 348 - 361.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Justice, What a Dream!—Mapping Intersections of Sustainability and Inclusion. / Heigl, Juliana; Müller, Matthias; Gotling, Nicole; Proyer, Michelle.
In: Sustainability, Vol. 14, No. 9, 5636, 01.05.2022.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
'First and foremost, we are teachers, not refugees' : Requalification measures for internationally trained teachers affected by forced migration. / Proyer, Michelle; Pellech, Camilla; Obermayr, Tina; Kremsner, Gertraud; Schmoelz, Alexander.
In: European Educational Research Journal, Vol. 21, No. 2, 03.2022, p. 278-292.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
A (Dis-)Abling Gaming Model for playful inclusion : Playing (digital) games with people with disabilities, refugees, teachers and students. / Kremsner, Gertraud; Schmölz, Alexander; Proyer, Michelle.
Gaming Disability: Disability perspectives on contemporary video games . ed. / M Kent; Katie Ellis; Tama Leaver. London : Routledge, 2022.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Behinderung und (forced) migration in Österreich : Ausgewählte Perspektiven auf die Rolle von Familien im Kontext von Bildungsentscheidungen entlang einer komplexen Intersektion. / Proyer, Michelle.
Jahrbuch Migration und Gesellschaft 2021/2022: Schwerpunkt "Familie". ed. / Hans Karl Peterlini; Jasmin Donlic. Bielefeld : transkript, 2022. p. 165-176.Publication: Contribution to book › Chapter
Bildung und Berufseinstieg für Lehrer*innen mit Fluchterfahrung – Ebenen der (Nicht)Anerkennung und Ausgrenzung. / Kremsner, Gertraud; Hackl, Jacqueline; Obermayr, Tina; Pellech, Camilla; Stanišić, Jelena; Proyer, Michelle.
Menschenrechte im interdisziplinären Diskurs: Perspektiven auf Diskriminierungsstrukturen und pädagogische Handlungsmöglichkeiten. ed. / Nico Leonhardt; Robert Kruschel; Saskia Schuppener; Mandy Hauser. 1. ed. Beltz Juventa, 2022. p. 186-199.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Editorial: Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung. / Kremsner, Gertraud; Bernhard, Schimek; Proyer, Michelle.
Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten.: Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2022. p. 11-24.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Gender equality and empowerment across four universities in Ethiopia and Austria. / Bekele, Yirgashewa; Hassen Ayele, Meseret; Ayalew, Ababu Teshome; Proyer, Michelle; Reisenbauer, Simon.
APPEAR II New pathways towards participative knowledge production through transnational and transcultural academic cooperation.. ed. / Andreas J. Obrecht. Innsbruck : StudienVerlag, 2022. p. 160-164.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung. / Bernhard, Schimek (Editor); Kremsner, Gertraud (Editor); Proyer, Michelle (Editor); Grubich, Rainer (Editor); Paudel, Florentine (Editor); Grubich-Müller, Regina (Contributor).
Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2022.Publication: Book › Collection › peer-review
Inklusive Schule - Handlungsfeld motorische und kognitive Entwicklung. / Biewer, Gottfried; Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle.
1 ed. Stuttgart : Kohlhammer, 2022. 165 p. (Inklusive Schule, Vol. 3).Publication: Book › Collection
Institutional change and impact in higher education institutions in Ethiopia and Austria. / Bekele, Yirgashewa; Hassen Ayele, Meseret; Ayalew, Ababu Teshome; Teklemariam Haye, Alemayehu; Reisenbauer, Simon; Proyer, Michelle.
APPEAR II New pathways towards participative knowledge production through transnational and transcultural academic cooperation.. ed. / Andreas Obrecht. Innsbruck : StudienVerlag, 2022. p. 164-168.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Perspektiven auf Buddhismus und Behinderung zwischen Reproduktion von Ableismus und subversiven Lesarten. / Boger, Julia Mai-Anh; Proyer, Michelle.
DisAbility in der Migrationsgesellschaft. Betrachtungen an der Intersektion von Behinderung, Kultur und Religion in Bildungskontexten. ed. / Britta Konz; Anne Schröter. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2022. p. 170-183.Publication: Contribution to book › Chapter
Strukturelle Hindernisse und Diskriminierung international ausgebildeter Lehrer*innen in Österreich : "Das ist dieses große Hindernis im Leben überhaupt, nicht [nur]bei der Arbeit". / Proyer, Michelle.
Einstiege, Umstiege, Aufstiege: Professionalisierungsforschung in der Lehrer*innenbildung. ed. / Gabriele Schauer; Livia Jesacher-Rößler; David Kemethofer; Johannes Reitinger; Christoph Weber. Vol. 9 Münster : Waxmann Münster, 2022. p. 233-248 (Beiträge zur Bildungsforschung - Publikationsreihe der ÖFEB, Vol. 9).Publication: Contribution to book › Chapter
Teacher Handbook On Diversity and Inclusion in School Introduction and Ideas for Everyday Teaching. / Proyer, Michelle; Reisenbauer, Simon; Boonyakarn, Tamala; Sriwanyong, Siriparn.
2021.Publication: Book › peer-review
Intersectional Aspects of Education at the Nexus of Disability and Forced Migration: Perspectives of Parents, Educational Experts, and School Authorities in Greater Vienna. / Subasi Singh, Seyda; Pellech, Camilla; Gutschik, Alexandra; Proyer, Michelle; O'Rourke, Iris Maureen.
In: Education Sciences, Vol. 11, No. 8, 423, 08.2021.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Gonser, Monika / Zimmer, Karin / Mühlhäußer, Nicola / Gluns, Danielle (Hg.): Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung Kommunikation, Beratung und gemeinsames Forschungshandeln. Münster, New York: Waxmann Verlag 2020. / Proyer, Michelle.
In: Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), 07.07.2021.Publication: Other contribution to periodical › Book/Film/Event review
Corona bewegt – auch die Bildungswissenschaft : Bildungswissenschaftliche Reflexionen aus Anlass einer Pandemie. / Krause, Sabine; Breinbauer, Ines Maria; Proyer, Michelle.
Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2021. 170 p.Publication: Book › peer-review
Corona bewegt – nicht nur, aber auch die Bildungswissenschaft. / Breinbauer, Ines Maria; Krause, Sabine; Proyer, Michelle.
Corona bewegt – nicht nur, aber auch die Bildungswissenschaft.: Bildungswissenschaftliche Reflexionen aus Anlass einer Pandemie. ed. / Sabine Krause; Ines Maria Breinbauer; Michelle Proyer. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2021. p. 7-16.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review